Film

Árokugrók

Nagy Viktor Oszkár: Becsúszó szerelem

Kritika

Különös hibrid ez a film: egyszerre akar könnyed romantikus komédia és társadalmi kommentár, humoros és metsző, szívmelengető és elgondolkodtató lenni.

Húsba vágó, a magyar társadalom egészét keresztül-kasul átszövő feszültségekről kíván szólni, mégis a magyar közönségfilmek hagyományos óvatosságát követve kihúzza a politikai szemfogat – a rasszizmus, a társadalmi szakadékok sterillé és szelíddé válnak benne. Kicsit hasonlít Orosz Dénes 2013-as Coming outjára, amelynek érzékenyítő szándéka nem volt kétséges, a végeredmény mégis néhol bántó és sajnálatosan leegyszerűsítő lett. Nagy filmje sem tökéletes, de mégsem lehet egy kézlegyintéssel elintézni.

Gyula (Ötvös András) megszállott fociultra, a hétvégéit meccseken és az ellendrukkerek verésével tölti. Kényszeresen bizonygatja férfiasságát – főleg hasonlóan tahó barátai előtt –, de becsületét kissé megtépázza, amikor kiderül, hogy meddő. Mivel a férfi priusza miatt az örökbefogadás sem opció, elszánt felesége úgy dönt, hogy fű alatt magukhoz veszik egy intézeti roma lány (Gombó Viola Lotti) születendő babáját. Hogy minden rendben menjen, a lány addig hozzájuk költözne. Gyula persze tajtékzik, első felindulásában ki is penderíti a lányt, de a körülmények lassan közelebb hozzák egymáshoz a leendő apát és az öntudatos Lüszit – innen már sejthetjük merre tart a történet. Az extrém alaphelyzetet nehéz röhögés nélkül tudomásul venni, de a rendező és főképp remek szereplőgárdája életre tudják kelteni az erősen tanmese ízű cselekményt. Egyes mellékszereplőket jó komikus érzékkel kifejezetten alkatuk ellenében alkalmaz (például Hajdu Szabolcsot mint rejtőzködő ultrát), maga Ötvös is kiváló arányérzékkel egyensúlyoz a szerethető óriáscsecsemő és az erőszakos férfiállat regiszterei között. Nyilvánvalóan minden romantikus komédia motorja a civakodó, majd egymás karjaiba omló páros – ebben a tekintetben Ötvös és Gombó kettőse remekel. Valójában túlságosan is jól működnek együtt: a könnyed évődésre rávetül valami nehéz erotika és drámai feszültség, ami kissé idegen a választott műfajtól, ám épp ettől olyan jó nézni őket. A műfajban szokásos (és eleve problémás) „megváltó szerelem” is kap egy vitatható csavart a filmben. A gyűlölködő Gyula kimondottan erőszakos Lüszivel, aki mégis egy nagy romantikus gesztus hatására szeret bele az érzelmi analfabéta férfiba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.