Film

Árokugrók

Nagy Viktor Oszkár: Becsúszó szerelem

Kritika

Különös hibrid ez a film: egyszerre akar könnyed romantikus komédia és társadalmi kommentár, humoros és metsző, szívmelengető és elgondolkodtató lenni.

Húsba vágó, a magyar társadalom egészét keresztül-kasul átszövő feszültségekről kíván szólni, mégis a magyar közönségfilmek hagyományos óvatosságát követve kihúzza a politikai szemfogat – a rasszizmus, a társadalmi szakadékok sterillé és szelíddé válnak benne. Kicsit hasonlít Orosz Dénes 2013-as Coming outjára, amelynek érzékenyítő szándéka nem volt kétséges, a végeredmény mégis néhol bántó és sajnálatosan leegyszerűsítő lett. Nagy filmje sem tökéletes, de mégsem lehet egy kézlegyintéssel elintézni.

Gyula (Ötvös András) megszállott fociultra, a hétvégéit meccseken és az ellendrukkerek verésével tölti. Kényszeresen bizonygatja férfiasságát – főleg hasonlóan tahó barátai előtt –, de becsületét kissé megtépázza, amikor kiderül, hogy meddő. Mivel a férfi priusza miatt az örökbefogadás sem opció, elszánt felesége úgy dönt, hogy fű alatt magukhoz veszik egy intézeti roma lány (Gombó Viola Lotti) születendő babáját. Hogy minden rendben menjen, a lány addig hozzájuk költözne. Gyula persze tajtékzik, első felindulásában ki is penderíti a lányt, de a körülmények lassan közelebb hozzák egymáshoz a leendő apát és az öntudatos Lüszit – innen már sejthetjük merre tart a történet. Az extrém alaphelyzetet nehéz röhögés nélkül tudomásul venni, de a rendező és főképp remek szereplőgárdája életre tudják kelteni az erősen tanmese ízű cselekményt. Egyes mellékszereplőket jó komikus érzékkel kifejezetten alkatuk ellenében alkalmaz (például Hajdu Szabolcsot mint rejtőzködő ultrát), maga Ötvös is kiváló arányérzékkel egyensúlyoz a szerethető óriáscsecsemő és az erőszakos férfiállat regiszterei között. Nyilvánvalóan minden romantikus komédia motorja a civakodó, majd egymás karjaiba omló páros – ebben a tekintetben Ötvös és Gombó kettőse remekel. Valójában túlságosan is jól működnek együtt: a könnyed évődésre rávetül valami nehéz erotika és drámai feszültség, ami kissé idegen a választott műfajtól, ám épp ettől olyan jó nézni őket. A műfajban szokásos (és eleve problémás) „megváltó szerelem” is kap egy vitatható csavart a filmben. A gyűlölködő Gyula kimondottan erőszakos Lüszivel, aki mégis egy nagy romantikus gesztus hatására szeret bele az érzelmi analfabéta férfiba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Egy balatoni nyaralás táncban "elbeszélve"

  • Molnár T. Eszter
A Kulcsár Noémi Tellabor: Balaton – Lacus Pelso című előadásának nosztalgikus hangulata egy pillanatra sem törik meg. Nincs egzisztenciális kérdés, nincs konfliktus. A tó partján uralkodik a mohóság, az unalom és a bujaság.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.