Könyv

Átlépni az ajtót

Caleb Azumah Nelson: Kis világok

  • Pálos György
  • 2024. augusztus 21.

Kritika

Egy fekete közösség hagyományos zenés-táncos istentiszteletén járunk, ahol a zenének, a mozgásnak és a táncnak kiemelt szerep jut.

„Mivel a legtöbb gondunkat csak a tánc oldhatja meg, abszolút érthető, hogy miután a fénylő fekete kezek áhítatra emelkedtek, és a pásztor imára hívott bennünket, a gyülekezetet, hagytuk, hogy az ima teret nyerjen… Látom apámat elöl a gyülekezet tagjai között, szabadon, lazán csapong, hadonászik. Zsebkendőt lenget, mintha fáklya lenne, hogy itt vagyok” – kezdi a történetét a regény narrátora, Stephen, a középiskolai tanulmányait befejező dél-londoni fiú. Gondosan megválogatott motívumai és megfigyelései kijelölik a regény fősodrát, tematikáját.

Egy fekete közösség hagyományos zenés-táncos istentiszteletén járunk, ahol a zenének, a mozgásnak és a táncnak kiemelt szerep jut. A Kis világok minden pillanatát átjárja a zene, konkrét zeneszámokat nevez meg a szerző, a bluestól a free jazzen át az ismertebb fekete előadókig. A tánc Stephen és közössége számára kifejezi mindazt, ami szavakkal nehezen elmondható: az istenit, a szublimáltat, a közösségi érzést, a vágyakozást, a szeretetet, a szabadságot. Vagyis Stephen, a tizenéves gimnazista olyan fogalmakat, érzéseket ír le idézőjelek és ironikus felhangok nélkül, amelyeket a kortárs írótársai mereven eltartanak maguktól. A mesélő a ritmusban él, a zene extázisában, de képes kívülről is láttatni a szituációkat: az apját is megfigyeli, aki lazán csapong, hadonászik. E kettős mesélői pozíció végig kitart: egyszerre intim és reflektív.

Stephen és bátyja Raymond, másodgenerációs bevándorló fiatalok, szüleik az ő korukban hagyták el az egykori brit gyarmatot, a napfényes Ghána tengerpartját, hogy szerencsét próbáljanak a hűvös-esős londoni forgatagban. A gyerekek már az angliai életformában szocializálódtak, de apa és anya egzisztenciateremtő héroszok, akik mindent egy lapra tesznek fel: lemondanak a családi hátterükről, a tengerről, a megszokott tájról és a jellegzetes ízekről, hogy szerencsét próbáljanak az idegenben, hogy a gyerekeik többre vihessék. Stephen azonban, szemben Raymonddal, aki jól teljesít, és komoly kompromisszumok árán egy lépcsővel feljebb lép a társadalmi ranglétrán, nem képes megfelelni ennek az elvárásnak. Stephen elveszettnek, magányosnak éli meg a középiskola utáni éveit, a barátok és a zene hiányát. Feladja a harcot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.