Kiállítás

Átverés, csalás, plágium

Valódi hamisítvány: A hamisítvány és a hamisítás története

Kritika

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

A hat egységbe sorolt hamisítványok az ókortól napjainkig vezetik végig a nézőt egy-egy csalás mögötti tény bemutatásával. A válogatásnak a nem titkolt célja, hogy rámutasson arra, milyen fontos kritikusan szemlélni a világot. Már az első tegező kísérőszövegnél, az első megmozduló miniatúra után világossá válik, hogy az anyag elsősorban az általános iskolák felső osztályának, illetve középiskolásoknak és fiatal egyetemistáknak szól; de még egy „sokat látott” felnőttnek is számos új információval szolgálhat, hiszen mi is sokszor találkozunk (nem csak a közösségi médiafelületeken) álhírekkel. Az első egység az egyházi és a világi hatalom megszerzésének, legitimációjának és fenntartásának kérdését járja körül. Ennek egyik (máig tovább élő része) az uralkodóra veszélyes egyének emlékének kitörlése (Caracalla nemcsak meggyilkoltatta testvérét/társuralkodóját, Getát, hanem minden falfestményről lekapartatta), a másik az ún. Constantinusi adománylevél, amelyet i. sz. 300 körülire datáltak, és a pápai hatalom eredet­mítoszának felépítésére szolgált – az okirat későbbi keletkezését már 1440-ben tudományosan bizonyította Lorenzo Valla. Felbukkannak a katolikus vallás ereklyéi és egy korai, a hamis relikviákat kigúnyoló „karikatúra” Boccaccio Dekameronjából.

A második etap (Világunk megértése) a könyvnyomtatás feltalálásával megnyíló információdömpinggel foglalkozik, azzal az érdekes időszakkal, amikor a rációba vetett hit kéz a kézben járt a babonákkal, hiedelmekkel. Elég csak megnézni egy korabeli világtérképet, amelynek szinte elengedhetetlen részeit képezik az óceánban feltűnő fantasztikus lények, tengeri szörnyek (maga Kolumbusz is állította, hogy látott három sellőt, „bár nem voltak bájos teremtmények”). Az információéhséget csillapították a fiktív útleírások is; ebben kétségkívül a legnagyobb játékos a már fiatalkorában átverésekből élő George Psalmanazar volt, aki 1705-ben állítólagos hazájának, Formosának szokásait írta le. Volt abban minden, kannibalizmus, állatáldozat a Sátánnak, föld alatti, kör alakú ablakkal rendelkező házak, sőt saját nyelvet és naptárt is kreált a formosai népnek. Hitelességét azzal is fokozta, hogy nyers húst evett és ülve aludt. Mindez a londoni társasági élet megbecsült tagjává avatta. Halála előtt viszont leírta, hogy csak az érdekelte, hol a határ, mit hisznek el neki. A továbbiakban képbe kerülnek a boszorkányperek is. S mivel a kiállítás interaktív, tesztelhetjük, hogy egy-egy esethez hogyan viszonyul a mi „cenzúramérőnk”. Idekerült a piltdowni ember, azaz a legősibb angol ember esete (1912), mely csalás felépítésében vélhetően Arthur Conan Doyle is tevőlegesen részt vett, s tudományos leleplezése nem kevesebb, mint negyven évbe fájt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.