Kiállítás

Átverés, csalás, plágium

Valódi hamisítvány: A hamisítvány és a hamisítás története

Kritika

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

A hat egységbe sorolt hamisítványok az ókortól napjainkig vezetik végig a nézőt egy-egy csalás mögötti tény bemutatásával. A válogatásnak a nem titkolt célja, hogy rámutasson arra, milyen fontos kritikusan szemlélni a világot. Már az első tegező kísérőszövegnél, az első megmozduló miniatúra után világossá válik, hogy az anyag elsősorban az általános iskolák felső osztályának, illetve középiskolásoknak és fiatal egyetemistáknak szól; de még egy „sokat látott” felnőttnek is számos új információval szolgálhat, hiszen mi is sokszor találkozunk (nem csak a közösségi médiafelületeken) álhírekkel. Az első egység az egyházi és a világi hatalom megszerzésének, legitimációjának és fenntartásának kérdését járja körül. Ennek egyik (máig tovább élő része) az uralkodóra veszélyes egyének emlékének kitörlése (Caracalla nemcsak meggyilkoltatta testvérét/társuralkodóját, Getát, hanem minden falfestményről lekapartatta), a másik az ún. Constantinusi adománylevél, amelyet i. sz. 300 körülire datáltak, és a pápai hatalom eredet­mítoszának felépítésére szolgált – az okirat későbbi keletkezését már 1440-ben tudományosan bizonyította Lorenzo Valla. Felbukkannak a katolikus vallás ereklyéi és egy korai, a hamis relikviákat kigúnyoló „karikatúra” Boccaccio Dekameronjából.

A második etap (Világunk megértése) a könyvnyomtatás feltalálásával megnyíló információdömpinggel foglalkozik, azzal az érdekes időszakkal, amikor a rációba vetett hit kéz a kézben járt a babonákkal, hiedelmekkel. Elég csak megnézni egy korabeli világtérképet, amelynek szinte elengedhetetlen részeit képezik az óceánban feltűnő fantasztikus lények, tengeri szörnyek (maga Kolumbusz is állította, hogy látott három sellőt, „bár nem voltak bájos teremtmények”). Az információéhséget csillapították a fiktív útleírások is; ebben kétségkívül a legnagyobb játékos a már fiatalkorában átverésekből élő George Psalmanazar volt, aki 1705-ben állítólagos hazájának, Formosának szokásait írta le. Volt abban minden, kannibalizmus, állatáldozat a Sátánnak, föld alatti, kör alakú ablakkal rendelkező házak, sőt saját nyelvet és naptárt is kreált a formosai népnek. Hitelességét azzal is fokozta, hogy nyers húst evett és ülve aludt. Mindez a londoni társasági élet megbecsült tagjává avatta. Halála előtt viszont leírta, hogy csak az érdekelte, hol a határ, mit hisznek el neki. A továbbiakban képbe kerülnek a boszorkányperek is. S mivel a kiállítás interaktív, tesztelhetjük, hogy egy-egy esethez hogyan viszonyul a mi „cenzúramérőnk”. Idekerült a piltdowni ember, azaz a legősibb angol ember esete (1912), mely csalás felépítésében vélhetően Arthur Conan Doyle is tevőlegesen részt vett, s tudományos leleplezése nem kevesebb, mint negyven évbe fájt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.