Bábszínház

Az elalvás előtti pillanat

Nem félünk a sötétben

Kritika

Podlovics Laura eredeti hangú rendezése az apró kizökkenések ellenére nagy erővel jeleníti meg és teszi láthatóvá és átérezhetővé a kamaszkort – különösen annak mélységeit, sötét pillanatait.

 

Benne járunk az őszben, a tizedik osztályban, a főszereplő Aida belső világában. Miközben körülötte zajlanak a hétköznapok a kamaszkor tipikus problémáival, izgalmaival és frusztrációival, Aida időnként úgy szól ki a közönséghez, mintha már beérkezett filmrendezőként adna interjút. Használati utasításnak is érezhetjük, amikor arról beszél, hogy örül, ha a filmjében a narráció ellenében a hangulatot méltatják, mert számára ez a fontos. A Nem félünk a sötétbenről is elmondható valami hasonló, a történet kevésbé lényeges. De ha a cselekmény íve egy-két ponton rozogábbnak érződik is, a rendező és az alkotók által megteremtett atmoszféra már önmagában bőven érvényt szerez az előadásnak.

Már maga a rendező és Gajda Anna által jegyzett szöveg is erőteljes. Otthonosan nyomasztó refrénként ismétlődnek a külvárosi járat félfiktív megállónevei, Aida pedig azt a listát mantrázza, amelyet az élet jó dolgairól írt saját magának: őszillat, szellemidézés, az elalvás előtti pillanatok, alvás. Hatásosak az átütő hangulatok létrehozásában a látvány egyedi apróságai is, a fények és az árnyjáték, a vetítésben a valós idejű firkák, a tan­órai anyag és a belső asszociációk keveredése, a tárgyak szokatlan használatának, funkcióváltásainak meghökkentő humora. Mindezt a hangok, zajok, zene és koreográfia teszi teljessé, Kun Bálint nagyrészt instrumentális zenét szerzett, de a Carson Coma dalai is a helyükön vannak. Az előadás előhívja a saját iskola- és buszélményeinket, az alig történések szövetét, a bömbölő zenéjű bulik üvöltő magánbeszélgetéseit, az álmodozásokat és fantáziákat, a depresszió észrevétlen, fokozatos kisodródását és a kamaszkor örökös kialvatlanságában az elbambulások és bealvások sajátos logikáját, relatív időélményét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.