Bábszínház

Az elalvás előtti pillanat

Nem félünk a sötétben

Kritika

Podlovics Laura eredeti hangú rendezése az apró kizökkenések ellenére nagy erővel jeleníti meg és teszi láthatóvá és átérezhetővé a kamaszkort – különösen annak mélységeit, sötét pillanatait.

 

Benne járunk az őszben, a tizedik osztályban, a főszereplő Aida belső világában. Miközben körülötte zajlanak a hétköznapok a kamaszkor tipikus problémáival, izgalmaival és frusztrációival, Aida időnként úgy szól ki a közönséghez, mintha már beérkezett filmrendezőként adna interjút. Használati utasításnak is érezhetjük, amikor arról beszél, hogy örül, ha a filmjében a narráció ellenében a hangulatot méltatják, mert számára ez a fontos. A Nem félünk a sötétbenről is elmondható valami hasonló, a történet kevésbé lényeges. De ha a cselekmény íve egy-két ponton rozogábbnak érződik is, a rendező és az alkotók által megteremtett atmoszféra már önmagában bőven érvényt szerez az előadásnak.

Már maga a rendező és Gajda Anna által jegyzett szöveg is erőteljes. Otthonosan nyomasztó refrénként ismétlődnek a külvárosi járat félfiktív megállónevei, Aida pedig azt a listát mantrázza, amelyet az élet jó dolgairól írt saját magának: őszillat, szellemidézés, az elalvás előtti pillanatok, alvás. Hatásosak az átütő hangulatok létrehozásában a látvány egyedi apróságai is, a fények és az árnyjáték, a vetítésben a valós idejű firkák, a tan­órai anyag és a belső asszociációk keveredése, a tárgyak szokatlan használatának, funkcióváltásainak meghökkentő humora. Mindezt a hangok, zajok, zene és koreográfia teszi teljessé, Kun Bálint nagyrészt instrumentális zenét szerzett, de a Carson Coma dalai is a helyükön vannak. Az előadás előhívja a saját iskola- és buszélményeinket, az alig történések szövetét, a bömbölő zenéjű bulik üvöltő magánbeszélgetéseit, az álmodozásokat és fantáziákat, a depresszió észrevétlen, fokozatos kisodródását és a kamaszkor örökös kialvatlanságában az elbambulások és bealvások sajátos logikáját, relatív időélményét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.