Könyv

Városvarázs

Budapest Nagyregény

Kritika

A főváros egyesítésének 150. évfordulójára időzített, 23 kortárs szerző bevonásával készült komplex közösségi alkotás kísérlet a város elmúlt másfél évszázadának elbeszélésére.

A projekt koordinátorai civil történetgyűjtő pályázatot hirdettek, amelyre bárki beküldhette a saját budapesti élményeit, személyes sztorijait. Ezzel párhuzamosan zajlott egy helytörténeti kutatás is, hogy Budapest minél több rejtett érdekessége inspirálhassa az alkotókat, akik a „játékszabályok” szerint az így összegyűjtött forrás-, de még inkább emlékanyagot is beépíthették a szövegükbe. További elvárás volt a több idősíkon játszódó cselekmény, aminek következményeként az összeállításban a történelmi hitelesség összeért a fikcióval, és egy izgalmas, valóságon túli, mégis hiteles és minden elemében igaz világot teremtett.

A kötet első fejezete, Cserna-Szabó András I. kerületről szóló írása (Budavári Virágok) egy halálesetet, azon keresztül pedig egy évszázadok óta Budához kötődő família kihalását dolgozza fel, ahogy bő négyszáz oldallal később Dragomán György is – igaz, kissé lebegtetve a befejezést – hőse halálával búcsúzik a XXIII. kerülettől (A sellő harapása). Rendkívüli erővel rántja be, majd hagyja magára olvasóját Budapest élő szövetében ez a két szöveg, amelyek sok másik fejezethez hasonlóan a történelmi és magánéleti törések által többszörösen terhelt sorsokon keresztül a város múltjának és jelenének sötétebb rétegeit sem félnek megmutatni. De ugyanilyen érzékenységgel jelennek meg az olyan kérdések is, mint a viszonylagos anyagi jólét kényelmében kapcsolatokat mérgező álszentség és önáltatás lappangó jelenléte (Háy János: Biopiac, XII. kerület), az egyes társadalmi csoportok közötti együttélés (Nagy Gabriella: Egymást néző házak, XI. kerület).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).