Könyv

Városvarázs

Budapest Nagyregény

Kritika

A főváros egyesítésének 150. évfordulójára időzített, 23 kortárs szerző bevonásával készült komplex közösségi alkotás kísérlet a város elmúlt másfél évszázadának elbeszélésére.

A projekt koordinátorai civil történetgyűjtő pályázatot hirdettek, amelyre bárki beküldhette a saját budapesti élményeit, személyes sztorijait. Ezzel párhuzamosan zajlott egy helytörténeti kutatás is, hogy Budapest minél több rejtett érdekessége inspirálhassa az alkotókat, akik a „játékszabályok” szerint az így összegyűjtött forrás-, de még inkább emlékanyagot is beépíthették a szövegükbe. További elvárás volt a több idősíkon játszódó cselekmény, aminek következményeként az összeállításban a történelmi hitelesség összeért a fikcióval, és egy izgalmas, valóságon túli, mégis hiteles és minden elemében igaz világot teremtett.

A kötet első fejezete, Cserna-Szabó András I. kerületről szóló írása (Budavári Virágok) egy halálesetet, azon keresztül pedig egy évszázadok óta Budához kötődő família kihalását dolgozza fel, ahogy bő négyszáz oldallal később Dragomán György is – igaz, kissé lebegtetve a befejezést – hőse halálával búcsúzik a XXIII. kerülettől (A sellő harapása). Rendkívüli erővel rántja be, majd hagyja magára olvasóját Budapest élő szövetében ez a két szöveg, amelyek sok másik fejezethez hasonlóan a történelmi és magánéleti törések által többszörösen terhelt sorsokon keresztül a város múltjának és jelenének sötétebb rétegeit sem félnek megmutatni. De ugyanilyen érzékenységgel jelennek meg az olyan kérdések is, mint a viszonylagos anyagi jólét kényelmében kapcsolatokat mérgező álszentség és önáltatás lappangó jelenléte (Háy János: Biopiac, XII. kerület), az egyes társadalmi csoportok közötti együttélés (Nagy Gabriella: Egymást néző házak, XI. kerület).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk