Könyv

Városvarázs

Budapest Nagyregény

Kritika

A főváros egyesítésének 150. évfordulójára időzített, 23 kortárs szerző bevonásával készült komplex közösségi alkotás kísérlet a város elmúlt másfél évszázadának elbeszélésére.

A projekt koordinátorai civil történetgyűjtő pályázatot hirdettek, amelyre bárki beküldhette a saját budapesti élményeit, személyes sztorijait. Ezzel párhuzamosan zajlott egy helytörténeti kutatás is, hogy Budapest minél több rejtett érdekessége inspirálhassa az alkotókat, akik a „játékszabályok” szerint az így összegyűjtött forrás-, de még inkább emlékanyagot is beépíthették a szövegükbe. További elvárás volt a több idősíkon játszódó cselekmény, aminek következményeként az összeállításban a történelmi hitelesség összeért a fikcióval, és egy izgalmas, valóságon túli, mégis hiteles és minden elemében igaz világot teremtett.

A kötet első fejezete, Cserna-Szabó András I. kerületről szóló írása (Budavári Virágok) egy halálesetet, azon keresztül pedig egy évszázadok óta Budához kötődő família kihalását dolgozza fel, ahogy bő négyszáz oldallal később Dragomán György is – igaz, kissé lebegtetve a befejezést – hőse halálával búcsúzik a XXIII. kerülettől (A sellő harapása). Rendkívüli erővel rántja be, majd hagyja magára olvasóját Budapest élő szövetében ez a két szöveg, amelyek sok másik fejezethez hasonlóan a történelmi és magánéleti törések által többszörösen terhelt sorsokon keresztül a város múltjának és jelenének sötétebb rétegeit sem félnek megmutatni. De ugyanilyen érzékenységgel jelennek meg az olyan kérdések is, mint a viszonylagos anyagi jólét kényelmében kapcsolatokat mérgező álszentség és önáltatás lappangó jelenléte (Háy János: Biopiac, XII. kerület), az egyes társadalmi csoportok közötti együttélés (Nagy Gabriella: Egymást néző házak, XI. kerület).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.