Lemez

Maradjatok együtt!

The Beatles: Now and Then

Kritika

Hivatalosan 1970 áprilisában oszlott fel a Beatles, de valószínű, hogy a négy tag 1969 őszét követően már soha többet nem tartózkodott egy légtérben.

Az Abbey Road című album munkálatai 1969. augusztus 20-án fejeződtek be, azt követően állítólag még egyszer találkoztak, hogy megvitassák az esetleges következő albumukat. A jó hangulatban felvett és remekül sikerült Abbey Road után tehát ők maguk sem zárták ki a folytatást, de hogy aztán ott esetleg (ismét) összevesztek-e, vagy más okok játszottak közre, nem tudni. Ami viszont tudható, hogy Paul McCartney, George Harrison és Ringo Starr bevonult a stúdióba 1970. január 3-án, és rögzítette az I Me Mine című Harrison-szerzeményt. John Lennon távol maradt, és a többiek sem érezték úgy, hogy erőltetni kellene a további együttműködést.

A hivatalos feloszlást követően sokáig, lényegében Lennon 1980-as haláláig téma maradt az újjáalakulás, és ehhez akkor kerültek a legközelebb a tagok, amikor mindannyian közreműködtek Starr 1973-as, Ringo című szólólemezén (persze külön dalokban). De egy évvel később Lennon, az emlékezetes „elveszett hétvégés” időszakában jammelgetett párszor McCartney-val, és úgy volt, hogy szerepel is a Venus and Mars című Wings-lemezen, de az elveszett hétvége véget ért, Lennon pedig visszaköltözött Yoko Onóhoz. Az egykori dalszerzőpáros között állítólag még a Beatles összeállása is felmerült, de Ringónak valami útlevélproblémája volt, Harrisonnak meg nem is szóltak. Lennon és a „csendes Beatle” kapcsolata egy rövid ideig még jól alakult a feloszlás után (Harrison örömmel szerepelt a McCartney-t támadó How Do You Sleep című Lennon-számban), de aztán megromlott a kapcsolatuk. Állítólag azért, mert Harrison felkérte ugyan Lennont, hogy lépjen fel az általa szervezett Banglades segélykoncerten, viszont az volt a kikötése, hogy Yoko Ono nélkül. Ono elviselhetetlen színpadi viselkedésének ismeretében nehéz hibáztatni Harrisont, de Lennon természetesen nem volt megértő, így végül csak a fél Beatles (Harrison és Starr) lépett fel sok egyéb zenésszel kiegészülve a Madison Square Gardenben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.