Azt az adaptációs képességet jelölik vele, amellyel valaki képes a kedvezőtlen külső körülményekkel – sokkhatásokkal, traumákkal – is megküzdeni, a legnagyobb csapások után is fel tud állni, meg tudja őrizni a lelki egyensúlyát. Ennek köszönhető, hogy valaki a holokauszt borzalmai után is képes volt teljes életet élni, míg más generációkon áthúzódó sebeket szerzett. De nem is kell a legszélsőségesebb példáig elmennünk: egyesek számára nem okoz gondot az iskola, a munkahely, a hétköznapi életnek nevezett taposómalom, amelynek a halál is elkerülhetetlen része; de akad olyan, akire ezek közül akár egy is letaglózó erővel hat.
Az előbbi csoportba tartozik David, akit az író-rendező Jesse Eisenberg alakít: digitális hirdetéseket árul, boldog családja van, jó anyagi körülmények között él – csak épp háklis egy kicsit. Eisenberg egész színészi karrierjét az ilyen figurákra építette fel, az Adventurelandtől a Zombielanden át a Social Networkig megbízhatóan hozta a különc, társas érintkezésektől rettegő figurát – ezúttal is jól áll neki.
Ellentétpárja unokatestvére, Benji, aki laza, impulzív, lehengerlő személyiség. Az őt játszó Kieran Culkin Emmyt és Golden Globe-ot is nyert már szinte ugyanezért a szerepért, csak akkor még Roman Roynak hívták, és az Utódlás című tévésorozatban adta. Az Oscart is rengetegen borítékolták neki a Rokonszenvedésért, annak ellenére, hogy visszatérő kritika vele szemben, hogy nem csak Romant játssza újra, de Roman/Benji gyakorlatilag ő maga.
Eisenberg persze pont az ellenkezője: a bénulásig lelkiismeretes, és rendezőként is hajlamos elveszni a részletekben. Ez már a második filmje a 2022-es, felemásan sikerült When You Finish Saving the World után, mely egy komplikált anya-fia kapcsolatot mutatott be.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!