Színház

Rémek és rémültek

Rendszerbontók

Kritika

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Ez a darab azonban nem a demokratikus ellenzék rendszerváltást megelőző történetéből merít, ahhoz csak távolabbról kapcsolódik. Felvállaltan olyan roma művészek, értelmiségiek előtt kíván tisztelegni, akik a hetvenes–nyolcvanas években sokat tettek a romák jogaiért, felemelkedéséért. Az előadás végén néhányukat név szerint fel is sorolják, mint például Choli Daróczi Józsefet, Lakatos Menyhértet vagy Daróczi Ágnest. És a nemrégiben elhunyt Lojko Lakatos József filmrendezőt, színész-tanárt is, aki sok színészt indított el a pályáján, és akinek az alakja, életútja és ügynökmúltja az egyik fő inspirációt adta az előadáshoz.

Sándor, a történet főszereplője egy vidéki, nélkülöző roma családból jut el a Színművészeti rendező szakáig. Nem könnyen, hiszen tanulni vágyása, ambíciói súlyos terhet jelentenek családjának, akik ezért csak vonakodva támogatják. A folytatás az életből és a színpadról is ismerős lehet (gondoljunk csak Bereményi Géza és Kovács Krisztina Apacsok című darabjára): egy tehetséges fiatalember valamiért (a Rendszerbontókban a homoszexualitása miatt) zsarolhatóvá válik, beszervezik, jelent, és közben próbál együtt élni ennek a súlyával, lavírozni, boldogulni, sőt befutott, híres rendezővé válni. A Balogh Rodrigó és Illés Márton által írt történetben mindez egy roma értelmiségiekből álló közösség szerveződésének kezdeti lépéseivel, botladozásaival fonódik össze.

A főszereplő – Szegedi Tamás András megformálásában – ellentmondásos személyiség, aki kacskaringós utat jár be, amíg eljut a gyerekkori rémálmoktól addig, hogy bizonyos értelemben maga is rémmé válik: a hatalmával visszaélő, tanítványát megalázó rendezővé. Erős benne a kitörni vágyás, és amikor ez sikerül, kell neki minden, ami ezzel járhat: szép lakás, utazások, presztízs. Közben idomul a körülményekhez, bár jelent, felmenti magát azzal, hogy semmi olyat… A színész jól érzékelteti a személyiség ambivalenciáját. Nézőként, ha meg nem is értjük őt magát, a motivációit értjük: a törekvés, már-már törtetés és az emberi esendőség kevercsét.

A Független Színház mint helyszín tulajdonképpen egy pincehelyiség, ahová közvetlenül az utcáról lépcsőzünk le. Háromsornyi szék, előtte nagyjából ugyanakkora tér a játéknak. Ezekhez az adottságokhoz alkalmazkodik a jelzésszerű díszlet, amely mindössze néhány legördíthető, áttetsző függönysávból áll. A színészek tőlünk karnyújtásnyira játszanak. Megszokták ezt a teret, pontosan érzik, mi az, amit elbír, hogy ne legyenek sem túl harsányak, sem túl visszafogottak, hanem éppen elegek. Ilyen közelségből a szemek csillogása, egy-egy félmosoly is erősebben hat. Jól élnek vele. Talán csak Sándor vallatási jelenetében sok az elhúzódott száj, a grimaszba torzult arc.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.