Kiállítás

Az ikonoktól a víziókig

El Greco

Kritika

Míg a Bosch-kiállításért tömegek zarándokoltak el a Szépművészeti Múzeumba, Domenikosz Theotokopulosz (1541–1614) életműve szemlátomást kevesebb nézőt vonz; mintha El Greco művészete egyszerre lenne túl vallásos, de mégis túl „modern”, ikonográfiai szempontból konkrét és mégis megfoghatatlan.

S bár Leticia Ruiz Gómez, a kiállítás főkurátora pazar ívet vázol fel a festő életművéből (a kiállított, közel hetven mű között ötvennél több az eredeti vagy a mester műhelyéhez köthető), de ez a zavar, a festő istenítése és elutasítása közötti ingadozás átszövi El Greco művészetének korabeli és későbbi recepcióját is. A művész megítélésének/piaci értékének problémája indirekten a kiállításon is megjelenik. Ez ugyanis nem egy utazó tárlat, integrálja a múzeum El Greco-anyagát is, amely a spanyol után a második legnagyobb Európában. (A budapesti gyűjteményben öt eredeti művet, két véleményes, de inkább a műhelyhez köthető munkát, és egy mostanában letétként bekerülő, eredeti alkotást őriznek.)

El Greco a saját bevallása szerint 1541-ben született az akkoriban a Velencei Köztársasághoz tartozó Krétán, s midőn a helyi közösségben elnyerte a mester címet, 1567-ben Velencébe ment (nem sokkal ezután festhette a kiállítás nyitóművét, az ortodox szokásnak megfelelő, aranyozott háttér előtt álló hús-vér Krisztust ábrázoló képet). Magával vitte nemcsak a bíbor- vagy rozsdavörös alapozás technikáját, de az addig készített munkáinak kis méretű változatait is. E technika és az ún. Ricardo-képek egész életén át végigkísérték; nemcsak afféle miniatürizált életmű-katalógusként szolgáltak, hanem másolásra vagy mintaként az adott térbe történő adaptálásra is. S bár nincs nyoma, hogy Velencében Tiziano vagy Tintoretto tanítványa lett volna, az biztos, hogy végleg elkötelezte magát a velencei festészet elsőbbsége mellett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).