Film

Innen szép nyerni

Bernáth Szilárd: Larry

Visszhang

Néhány éve elindult egy úgynevezett „két lépés előre” teszt, amelynek során diákokat állítottak egymás mellé, majd feltettek nekik néhány kérdést arról, hogy milyen – sokuknak evidensnek tűnő – családi, társadalmi és anyagi privilégiumokkal indulnak az életben. Akire igaz volt egy-egy elhangzó állítás, tehetett két lépést előre. A kihívás végére a diákok jó része több tíz méter hátrányból kezdhette el a futóversenyt, pont úgy, ahogy az életet is.

Mindez a mi valóságunkhoz igazítva így fest: tegyen két lépést előre, akinek volt lehetősége felsőoktatáshoz jutni. Tegyen két lépést előre, akinek nem kellett elvállalnia a legbüdösebb munkát is, hogy besegíthessen a családi büdzsébe, vagy még inkább azért, hogy kiérdemelje, hogy végül nem kapartatták ki. Tegyen két lépést előre, aki számára van legalább egy olyan szociális színtér, legyen az család, közösség vagy akár nemzet, amely képes és hajlandó hálót formálni alatta, ha zuhanni kezdene. Tegyen két lépést előre, akit nem vert szarrá minden este a tulajdon apja, csak azért, mert ő maga sem látott soha más kifejezésmódot a szeretetre. Ezek után ki-ki nézzen maga köré, hogy hol áll épp, és gondolkodjon el azon, vajon mit tenne a hátramaradottak helyében, ha szólni akarna a messze előtte járókhoz.

Larry helyes, erős fiatal pásztorfiú, aki előtt még ott az egész élet. Ám az övé épp csak addig terjed, amíg a birkái kerítése, a fiú életterét ugyanis szűkre zárják a nehéz anyagi körülmények, az alkoholizmusból lábadozó apja és saját testi korlátai, merthogy súlyosan dadog. Kivéve, amikor rappel – legalábbis magának –, olyankor pont olyan, mint a többiek. Ez lenne tehát a kifelé vezető út, csakhogy ezért meg kell küzdenie magával, az erőszakos apjával és a rá váró örökölt sorssal is. Szerencsére a társadalom legalján összegyűlő hátramaradottak közössége nem hagyja magára a fiút, de az az őstehetség, ami másokat akár rögtön a csúcsra is tudna juttatni, Larrynek önmagában édeskevés az előrejutáshoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.