Könyvmelléklet

Az uniformis terhe  

Romsics Ignác: Honmentők/Honvesztők

Kritika

A 20. század, pláne annak első fele bővelkedett olyan fordulatokban, amikor sikeres katonatisztek (esetleg tengerésztisztek) avanzsáltak fontos politikai vezetőkké, sőt államfőkké, ahogy a történelmi szükség, illetve saját fékezhetetlen ambícióik diktálták.

Romsics Ignác legújabb könyvében a hat legnevezetesebb példát (a finn Mannerheim, a lengyel Piłsudski, a mi Horthy Miklósunk, a román Antonescu, a spanyol Franco és a francia Pétain esetét) vizsgálja. A gondosan kibontott, a társadalmi hátteret és politikai viszonyokat is számításba vevő életrajzokat követően aztán kísérletet tesz az életpályák összevetésére, a hasonlóságok és különbségek mérlegelésére. Romsics értelmezése szerint (az autodidakta harcos Piłsudski kivételével) rendre a fegyveres erők kötelékében szocializálódó, hivatásos tisztként szolgáló leendő államvezetők már a politikai porondra lépésük előtt megtanulták gyűlölni a parlamentarizmust, megvetni a pártok marakodását, és valamennyiüket taszította a szabad sajtó működésével együtt járó hangzavar. Életpályájuk azonban korántsem volt minden esetben oly konzekvens: érzékletes példa erre a pályafutását egyszerre szocialista és nacionalista gerillaként (a cári titkosszolgálat nézőpontjából terroristaként) kezdő Piłsudski, akiből idővel néhai harcostársai seregének feltartóztatója, az új, hangsúlyosan antibolsevista Lengyelország megteremtője lett. Azt már csak zárójelben tesszük hozzá, hogy Piłsudski, ahogy az a könyv lapjairól is kiderül, az ország „királycsináló” erős embereként (de facto diktátoraként) 1930-tól nem átallotta tömegesen börtönbe, táborba záratni (bal- és jobboldali, esetleg centrista) ellenfeleit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.