Film

Bocs, idézet

Maria Schrader: Azt mondta

  • 2022. november 30.

Kritika

Hogy előbb-utóbb filmen is megörökítik az alkalmazottaival, színésznőivel évtizedeken át következmények nélkül erőszakoskodó Harvey Weinstein bukását, az kezdettől nyilvánvaló volt.

A hatalmával visszaélő perverz producer – nem falu bikája, csak maszturbáns szatír – gyomorforgató története nem csak az Egyesült Államokat és nem csak a filmipart rázta meg, de globális következményei lettek. Az esetre frissiben reflektáló, és egy (meg nem nevezett) filmes potentát alig leplezett visszaéléseit, mint a rendszer működésének szerves részét képező, elfogadott vagy elviselt szelekciós mechanizmust leleplező Az asszisztens (Kitty Green, 2019) kényelmetlenül mélyre ment, nem is jelölték egyetlen Oscarra sem az akkori év kábé legjobb filmjét. Ez a jelenlegi jóval fogyaszthatóbb produktum.

Aki szaftos részletekre számít, csalódni fog, ez a film (megint) arról az elégszer el nem mondható közhelyről szól, hogy milyen jól működik a sajtó, ha szabad, s hogy az igazság felkutatása és felmutatása mennyire fontos egy egészséges társadalmi közeg kialakításához. Megan Twohey (Carey Mulligan) és Jodi Kantor (Zoe Kazan) oknyomozó újságírókat, ill. a New York Times szerkesztőit követjük, akik elkötelezik magukat az ügy felgöngyölítése, a szexuális bűncselekményeit az érinthetetlenek nyugalmával újra és újra elkövető, kéretlen közeledésének visszautasítását karrierek, életek tönkretételével megtorló filmmogul leleplezése mellett. Hívások százait kell lefolytatni, nem szívesen kinyíló ajtókon bekopogtatni, lelki sebeikből soha fel nem épülő, hallgatásra kötelezett nők szívét megnyitni, családi titkok napvilágra kerülésének romboló hatását mérlegelni, jogi következményeket felmérni, fenyegetőzést és konkrét megfigyeltetést elviselni, kudarccal szembenézni. Évekig ezzel kelni és feküdni, éjszaka sem nyugodni, a saját családi életet is próbára tenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.