Film

Bocs, idézet

Maria Schrader: Azt mondta

  • 2022. november 30.

Kritika

Hogy előbb-utóbb filmen is megörökítik az alkalmazottaival, színésznőivel évtizedeken át következmények nélkül erőszakoskodó Harvey Weinstein bukását, az kezdettől nyilvánvaló volt.

A hatalmával visszaélő perverz producer – nem falu bikája, csak maszturbáns szatír – gyomorforgató története nem csak az Egyesült Államokat és nem csak a filmipart rázta meg, de globális következményei lettek. Az esetre frissiben reflektáló, és egy (meg nem nevezett) filmes potentát alig leplezett visszaéléseit, mint a rendszer működésének szerves részét képező, elfogadott vagy elviselt szelekciós mechanizmust leleplező Az asszisztens (Kitty Green, 2019) kényelmetlenül mélyre ment, nem is jelölték egyetlen Oscarra sem az akkori év kábé legjobb filmjét. Ez a jelenlegi jóval fogyaszthatóbb produktum.

Aki szaftos részletekre számít, csalódni fog, ez a film (megint) arról az elégszer el nem mondható közhelyről szól, hogy milyen jól működik a sajtó, ha szabad, s hogy az igazság felkutatása és felmutatása mennyire fontos egy egészséges társadalmi közeg kialakításához. Megan Twohey (Carey Mulligan) és Jodi Kantor (Zoe Kazan) oknyomozó újságírókat, ill. a New York Times szerkesztőit követjük, akik elkötelezik magukat az ügy felgöngyölítése, a szexuális bűncselekményeit az érinthetetlenek nyugalmával újra és újra elkövető, kéretlen közeledésének visszautasítását karrierek, életek tönkretételével megtorló filmmogul leleplezése mellett. Hívások százait kell lefolytatni, nem szívesen kinyíló ajtókon bekopogtatni, lelki sebeikből soha fel nem épülő, hallgatásra kötelezett nők szívét megnyitni, családi titkok napvilágra kerülésének romboló hatását mérlegelni, jogi következményeket felmérni, fenyegetőzést és konkrét megfigyeltetést elviselni, kudarccal szembenézni. Évekig ezzel kelni és feküdni, éjszaka sem nyugodni, a saját családi életet is próbára tenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.