Tévésorozat

Candide és az elveszett objektivitás

Stephen Belber: Őrület

Kritika

Politikai irányultságuktól függetlenül a legtöbb összeesküvés-elméletet hasonló intellektuális impulzusok mozgatják: valamilyen rejtett igazság felfedése (általában vélt vagy valós igazságtalanság eltörlése céljából), és a hatalom/elnyomás forrásának egy jól beazonosítható (és célba vehető) pontba tömörítése.

A való élet zavarossága és nüanszai érintetlenül hagyják ezeket a gondolatrendszereket, épp ettől olyan kielégítők a híveik számára. Az Őrület pedig pontosan ezt nyújtja, s ha nem gondolkodunk rajta túl sokat, még jól is szórakozunk.

Muncie Daniels (Colman Domingo) exprofesszor és aktivista a szervezkedést CNN-szakértésre és szép öltönyökre cserélte. Karrierje épül-szépül – hamarosan önálló esti műsort kap –, miközben a házassága és az aktivista múltjából táplálkozó baráti kapcsolatai lassan haldokolnak. Hogy elmeneküljön a napi nyomás elől és írói ambícióinak hódolhasson, egy pennsylvaniai hegyi házikóban húzza meg magát, de itt sincs sokáig nyugalma: szomszédját feldarabolva találja, a gyilkosok pedig a nyomába erednek a sötét erdőn keresztül. A helyzetet aztán nagyban bonyolítja, hogy az áldozatról kiderül, szélsőjobbos véleményvezér volt, Muncie-t pedig politikai kötődései nyomán rövid úton megvádolják a gyilkossággal.

Az Őrület a sikerültebb Netflix-termékek egyenletességét és simaságát mutatja; tökéletes tempó, remek ritmusban adagolt fordulatok, a bajok csak akkor kezdődnek, amikor a csavarosnak hitt politikai kommentár irányába kalandozunk. A gyilkos indulatokig polarizált amerikai közélet persze kínálja magát az efféle analízisre, de a sorozatnak csak karikatúraszerű ábrázolásra futja (a világtól elszigetelt, fegyvermániás antifa kommuna viszi a pálmát), amihez az Őrület hangvétele nem is eléggé camp.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.