Tévésorozat

Candide és az elveszett objektivitás

Stephen Belber: Őrület

Kritika

Politikai irányultságuktól függetlenül a legtöbb összeesküvés-elméletet hasonló intellektuális impulzusok mozgatják: valamilyen rejtett igazság felfedése (általában vélt vagy valós igazságtalanság eltörlése céljából), és a hatalom/elnyomás forrásának egy jól beazonosítható (és célba vehető) pontba tömörítése.

A való élet zavarossága és nüanszai érintetlenül hagyják ezeket a gondolatrendszereket, épp ettől olyan kielégítők a híveik számára. Az Őrület pedig pontosan ezt nyújtja, s ha nem gondolkodunk rajta túl sokat, még jól is szórakozunk.

Muncie Daniels (Colman Domingo) exprofesszor és aktivista a szervezkedést CNN-szakértésre és szép öltönyökre cserélte. Karrierje épül-szépül – hamarosan önálló esti műsort kap –, miközben a házassága és az aktivista múltjából táplálkozó baráti kapcsolatai lassan haldokolnak. Hogy elmeneküljön a napi nyomás elől és írói ambícióinak hódolhasson, egy pennsylvaniai hegyi házikóban húzza meg magát, de itt sincs sokáig nyugalma: szomszédját feldarabolva találja, a gyilkosok pedig a nyomába erednek a sötét erdőn keresztül. A helyzetet aztán nagyban bonyolítja, hogy az áldozatról kiderül, szélsőjobbos véleményvezér volt, Muncie-t pedig politikai kötődései nyomán rövid úton megvádolják a gyilkossággal.

Az Őrület a sikerültebb Netflix-termékek egyenletességét és simaságát mutatja; tökéletes tempó, remek ritmusban adagolt fordulatok, a bajok csak akkor kezdődnek, amikor a csavarosnak hitt politikai kommentár irányába kalandozunk. A gyilkos indulatokig polarizált amerikai közélet persze kínálja magát az efféle analízisre, de a sorozatnak csak karikatúraszerű ábrázolásra futja (a világtól elszigetelt, fegyvermániás antifa kommuna viszi a pálmát), amihez az Őrület hangvétele nem is eléggé camp.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.