Színház

Címszereplők

Medea gyermekei

Kritika

Az elmúlt évad során a Katona József Színházban is láthattuk Médeia drámáját (Bagossy Júlia rendezésében), de hogy ne menjünk messzire, a Jurányiban is futott a Czukor Balázs által színre vitt változat.

Amíg a Pinceszínházban, Szenteczki Zita rendezésében nemrégiben bemutatott Médeia előadásban a beavató személye (narrációja) volt az újítás, itt, a Narratíva Kollektíva interpretálásában az, hogy a szövegkönyv három Médeia-történet összegyúrásából született: az Euripidész-mű alapján, illetve Franz Grillparzer és Jean Anouilh művei nyomán. Még érdekesebbé teszi a vállalkozást, hogy Medea és Iászon gyermekeinek szemszögéből, bár többnyire nem az ő szereplésükkel elevenedik meg a klasszikus történet. A fiúk számára csupán a dráma kerete ad játéklehetőséget: előbb megéneklik szüleik válásának történetét, majd a befejezésben is ők játszanak. A többi jelenetben szinte csak díszletként vannak jelen – hiába övék a cím, mégsem ők a főszereplők. Mi több, nevesítve sincsenek, ők a „két fiú”, akiket egyébként felnőttek, Lukács Ádám és Molnár András játszanak.

Miután megszerezték Peliász királynak az aranygyapjút, Medea és Iászon Korinthoszra menekülnek. Iászon ismeri a város vezetőjét, Kreont, akitől oltalmat kér, ám az nem bízik Medeában, száműzi a nőt, megparancsolva, hogy hagyja hátra gyermekeit, a saját leányát, Kreuszát pedig hozzáadja Iászonhoz. Követjük Medea elszigetelődését és látjuk, mennyire ragaszkodik a férjéhez. Az idegenség, magányosság érzésére reflektál a díszlet is (tervező: Fekete Anna), egy menekülttábor, Médeia és gyermekei egy otthonosan berendezett kis sátorban laknak. A háttérben, a színpad szélességében felállított többfunkciós fémpanelek (átjáró, kapu, erdő stb.) olykor ülőalkalmatosságként szolgáló része a városfalakat juttatja az eszünkbe – ebben is a kirekesztettség motívumát ismerjük föl. Az előadást megvadult kutyák ugatása kíséri végig, ez a drámai történések idején felerősödik, leginkább a végjátékban. Nemcsak az ugatás, de a színen fel-feltűnő, a fémpanelek közé ékelődő fémrács is egy kutyamenhelyre utal, ahonnan – értjük – el kell menekülni (több alkalommal ez a rács választja el egymástól a szereplőket). A tábori lét hangulata megjelenik a jelmezekben is (tervező: Pető Kata), különösen szembetűnik ez Medea udvarlója, Aigeusz (Kárpáti Pál) ruházatán, aki egyenesen túrafelszerelésben lép a színre. Bajban volnánk azonban, ha a dráma helyét és idejét szeretnénk azonosítani, mert nincsenek igazán támpontok, nem lehet konkretizálni, hol is vagyunk pontosan.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.