Színház

Címszereplők

Medea gyermekei

Kritika

Az elmúlt évad során a Katona József Színházban is láthattuk Médeia drámáját (Bagossy Júlia rendezésében), de hogy ne menjünk messzire, a Jurányiban is futott a Czukor Balázs által színre vitt változat.

Amíg a Pinceszínházban, Szenteczki Zita rendezésében nemrégiben bemutatott Médeia előadásban a beavató személye (narrációja) volt az újítás, itt, a Narratíva Kollektíva interpretálásában az, hogy a szövegkönyv három Médeia-történet összegyúrásából született: az Euripidész-mű alapján, illetve Franz Grillparzer és Jean Anouilh művei nyomán. Még érdekesebbé teszi a vállalkozást, hogy Medea és Iászon gyermekeinek szemszögéből, bár többnyire nem az ő szereplésükkel elevenedik meg a klasszikus történet. A fiúk számára csupán a dráma kerete ad játéklehetőséget: előbb megéneklik szüleik válásának történetét, majd a befejezésben is ők játszanak. A többi jelenetben szinte csak díszletként vannak jelen – hiába övék a cím, mégsem ők a főszereplők. Mi több, nevesítve sincsenek, ők a „két fiú”, akiket egyébként felnőttek, Lukács Ádám és Molnár András játszanak.

Miután megszerezték Peliász királynak az aranygyapjút, Medea és Iászon Korinthoszra menekülnek. Iászon ismeri a város vezetőjét, Kreont, akitől oltalmat kér, ám az nem bízik Medeában, száműzi a nőt, megparancsolva, hogy hagyja hátra gyermekeit, a saját leányát, Kreuszát pedig hozzáadja Iászonhoz. Követjük Medea elszigetelődését és látjuk, mennyire ragaszkodik a férjéhez. Az idegenség, magányosság érzésére reflektál a díszlet is (tervező: Fekete Anna), egy menekülttábor, Médeia és gyermekei egy otthonosan berendezett kis sátorban laknak. A háttérben, a színpad szélességében felállított többfunkciós fémpanelek (átjáró, kapu, erdő stb.) olykor ülőalkalmatosságként szolgáló része a városfalakat juttatja az eszünkbe – ebben is a kirekesztettség motívumát ismerjük föl. Az előadást megvadult kutyák ugatása kíséri végig, ez a drámai történések idején felerősödik, leginkább a végjátékban. Nemcsak az ugatás, de a színen fel-feltűnő, a fémpanelek közé ékelődő fémrács is egy kutyamenhelyre utal, ahonnan – értjük – el kell menekülni (több alkalommal ez a rács választja el egymástól a szereplőket). A tábori lét hangulata megjelenik a jelmezekben is (tervező: Pető Kata), különösen szembetűnik ez Medea udvarlója, Aigeusz (Kárpáti Pál) ruházatán, aki egyenesen túrafelszerelésben lép a színre. Bajban volnánk azonban, ha a dráma helyét és idejét szeretnénk azonosítani, mert nincsenek igazán támpontok, nem lehet konkretizálni, hol is vagyunk pontosan.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.