Film

Cirkusz a keresztfán

Shawn Levy: Deadpool & Rozsomák

Kritika

Ismerős a helyzet, amikor a gyerek csinál valami valóban vicceset, a felnőttből kiszakad egy hangos röhögés, mire a gyerek vérszemet kapva a heves reakciótól, előadja ugyanazt újra és újra, minden körben egyre elvetemültebben?

A végén már dől az állólámpa, szakad a függöny, habzik a gyerek szája, de nem lehet mást csinálni, mint imádni a produkciót, mert annyi tettetett hahota után végre őszintén tudunk borulni a nevetéstől. Éppen ez történik a Deadpoollal, Ryan Reynolds rátalálva a saját hangjára, a nehezen kiharcolt első résszel olyan nagy reakciót váltott ki, hogy az­óta is hajszolja ugyanazt az őrületet. Sosem látott sikerrel.

A történet leírásával nem érdemes sokat vesződni, a készítők sem tették, ám sztori nélkül csak skitek sorozata lenne, azért meg mégis nehéz mozijegyárat kérni, így végül kapunk egy mirelit cselekménykeretet. A morálisan megkérdőjelezhető antihősnek össze kell szednie magát, hogy helyt tudjon állni az embert próbáló küldetésen, de vajon képes-e rá, vagy ezt is elszúrja, mint annyi mindent életében? A tét természetesen a világ megmentése, a motiváció pedig a szeretet. Mi más? A Marvel-univerzum technikai nehézségeinek leküzdését a Loki című sorozatból ismert időugráló rendszer, a TVA biztosítja, így immáron sem tér, sem idő, és – Deadpoolt ismerve – a józan ész láncai sem kötik a filmet. Bár veszett omnipotens lényekkel kell megküzdenie, a legnagyobb harcot mégis önmagával vívja, ebben azonban segítségére lesz ezúttal egy másik morálisan megkérdőjelezhető antihős is, akihez egy filmtörténelmi jelentőségű hullagyalázás vezet.

Mindenkit halomra ölő harcjelenet Madonna dalára, forgalmazó roasting, Rozsomák ikonikus szopóálarccal (és pocsék új hanggal), elszórt konkurenciagyalázás, nosztalgia trip, Mad Max-verzum, futottak még parádé, mocskos szájú, kigyúrt testű szuperhősök és Britannia legocsmányabb kutyája. Stíluspornó áriák sora ez, vagy, ha úgy tetszik, a filmművészet ezennel végleg gyökeret eresztő új ága, a mémfilm.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.