Film

Cirkusz a keresztfán

Shawn Levy: Deadpool & Rozsomák

Kritika

Ismerős a helyzet, amikor a gyerek csinál valami valóban vicceset, a felnőttből kiszakad egy hangos röhögés, mire a gyerek vérszemet kapva a heves reakciótól, előadja ugyanazt újra és újra, minden körben egyre elvetemültebben?

A végén már dől az állólámpa, szakad a függöny, habzik a gyerek szája, de nem lehet mást csinálni, mint imádni a produkciót, mert annyi tettetett hahota után végre őszintén tudunk borulni a nevetéstől. Éppen ez történik a Deadpoollal, Ryan Reynolds rátalálva a saját hangjára, a nehezen kiharcolt első résszel olyan nagy reakciót váltott ki, hogy az­óta is hajszolja ugyanazt az őrületet. Sosem látott sikerrel.

A történet leírásával nem érdemes sokat vesződni, a készítők sem tették, ám sztori nélkül csak skitek sorozata lenne, azért meg mégis nehéz mozijegyárat kérni, így végül kapunk egy mirelit cselekménykeretet. A morálisan megkérdőjelezhető antihősnek össze kell szednie magát, hogy helyt tudjon állni az embert próbáló küldetésen, de vajon képes-e rá, vagy ezt is elszúrja, mint annyi mindent életében? A tét természetesen a világ megmentése, a motiváció pedig a szeretet. Mi más? A Marvel-univerzum technikai nehézségeinek leküzdését a Loki című sorozatból ismert időugráló rendszer, a TVA biztosítja, így immáron sem tér, sem idő, és – Deadpoolt ismerve – a józan ész láncai sem kötik a filmet. Bár veszett omnipotens lényekkel kell megküzdenie, a legnagyobb harcot mégis önmagával vívja, ebben azonban segítségére lesz ezúttal egy másik morálisan megkérdőjelezhető antihős is, akihez egy filmtörténelmi jelentőségű hullagyalázás vezet.

Mindenkit halomra ölő harcjelenet Madonna dalára, forgalmazó roasting, Rozsomák ikonikus szopóálarccal (és pocsék új hanggal), elszórt konkurenciagyalázás, nosztalgia trip, Mad Max-verzum, futottak még parádé, mocskos szájú, kigyúrt testű szuperhősök és Britannia legocsmányabb kutyája. Stíluspornó áriák sora ez, vagy, ha úgy tetszik, a filmművészet ezennel végleg gyökeret eresztő új ága, a mémfilm.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mezítláb

  • Kiss Annamária

Formákba rendeződik a függöny előtt gomolygó füst, amelynek „takarásában” három férfi megtámad egy fehér ruhás fiatal lányt.

Mert élnek

Mielőtt belevágnánk, képzeljük magunk elé egy pillanatra a kalocsai érseket teljes harci ornátusban.

A látó ember

A múlt szombati tusnádfürdői beszéd napi politikai útmutatásokat és bejelentéseket csupán szűk számban tartalmazott.

A beugró

Minden jel szerint megszerzi a demokraták támogatását és hamarosan hivatalos jelölt lesz. Néhány nap alatt fenekestül fordult fel az amerikai elnökválasztási kampány – a verseny újra kinyílt.

Gyanú ébredt benne

Amikor a Libri kétségbeesett munkatársa harmadszorra kérte, hogy jelöljem meg, hogy a kiadóm, a Patak Könyvek kiadványai közül melyek esnek a gyermekvédelmi törvény hatálya alá, megint eszembe jutott az, amit a nyolcvanas évek elején oly sokszor hallottam az erdélyi ismerőseimtől.

A popzene ereje

Hosszasan elmélkedhetnénk arról, hogy hol tart ma a popzene kultúraformáló ereje, van-e egyáltalán kultúraformáló ereje, vagy csak annyi szerepe van, hogy megidézzen a 2020-as éveknél izgalmasabb időket.

„Már nem fáj”

Papírbabák című második regénye is orvos közegben játszódik. Az álnéven író ismert tüdőgyógyásszal honvágyról, a romániai fiatalságáról, az orvosi létről és az imposztor szindrómájáról is beszélgettünk.