Ki volt ez a teljesen elfelejtett fotográfus, és hogyan került elő a hagyaték? E kultúrkincsre Stephen Berkman talált rá, s több mint húsz év munkájával dolgozta fel. Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a nedves kolloideljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról pozitív papírképek készülhessenek. Természetesen a Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején. Berkman nem túl beszédes, egyetlen hosszabb interjúját Lawrence Weschler művészeti írónak adta, aki Los Angeles-i házában kereste fel. A beszélgetésből kiderült, hogy Berkman szinte az anyatejjel szívta magába a judaizmust, a zsidó kultúrát.
Egy cetli nyomában
Több mint húsz éve New Yorkban, a Chelsea ócskapiacon egy régi fotóalbumban találtak egy cetlit, amelyen a Zohar Studio felirat szerepelt – mesélte Berkman. Fénykép nem volt mellette. Némi levéltári kutatás nyomán kiderült, hogy Zohar Studios Photographs néven New Yorkban, a főleg zsidók lakta Lower East Side-on 1860-tól működött az ilyen nevű műintézmény, a Pearl Street 432 alatt. Berkman azt is kiderítette, hogy Zohar litván-zsidó bevándorló volt, aki 29 évesen, 1857-ben érkezett Brémából Ellis Islandre. A dokumentum megtalálható a kötetben.
Berkman egy régiségboltban kutatott Zohar-fotók után, amikor a kereskedő egy méretes utazóládát mutatott neki, amelyen nagybetűkkel állt a név: Shimmel Zohar. A láda üres volt, de a felszakított bélés alól elsárgult, nagy méretű papírlapok, naplószerűnek látszó, jiddis nyelvű írások kerültek elő. Berkman egy, a jiddis nyelvet ismerő barátja igyekezett lefordítani a paksamétát.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!