Könyv

„Csak annyi fikció, amennyi szükséges”

Stephen Berkman: Predicting the Past – Zohar Studios: The Lost Years

  • Váradi András
  • 2022. január 26.

Kritika

A Covid-időszak fotós szenzációja volt az eleddig ismeretlen, 19. század közepi New York-i fotográfus, Shimmel Zohar hagyatékát a San Franciscó-i Contemporary Jewish Museumban bemutató tavalyi kiállítás. A hozzá készült 30×37 centiméter méretű, három és fél kilós, műnyomó papírra nyomtatott album telis-tele egész oldalas, szépiabarna színben tartott álomszép fotókkal, rögtön világossá is teszi, hogy miért beszéltek szenzációról.

Ki volt ez a teljesen elfelejtett fotográfus, és hogyan került elő a hagyaték? E kultúrkincsre Stephen Berkman talált rá, s több mint húsz év munkájával dolgozta fel. Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a nedves kolloideljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról pozitív papírképek készülhessenek. Természetesen a Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején. Berkman nem túl beszédes, egyetlen hosszabb interjúját Lawrence Weschler művészeti írónak adta, aki Los Angeles-i házában kereste fel. A beszélgetésből kiderült, hogy Berkman szinte az anyatejjel szívta magába a judaizmust, a zsidó kultúrát.

 

Egy cetli nyomában

Több mint húsz éve New Yorkban, a Chelsea ócskapiacon egy régi fotóalbumban találtak egy cetlit, amelyen a Zohar Studio felirat szerepelt – mesélte Berkman. Fénykép nem volt mellette. Némi levéltári kutatás nyomán kiderült, hogy Zohar Studios Photographs néven New Yorkban, a főleg zsidók lakta Lower East Side-on 1860-tól működött az ilyen nevű műintézmény, a Pearl Street 432 alatt. Berkman azt is kiderítette, hogy Zohar litván-zsidó bevándorló volt, aki 29 évesen, 1857-ben érkezett Brémából Ellis Islandre. A dokumentum megtalálható a kötetben.

Berkman egy régiségboltban kutatott Zohar-fotók után, amikor a kereskedő egy méretes utazóládát mutatott neki, amelyen nagybetűkkel állt a név: Shimmel Zohar. A láda üres volt, de a felszakított bélés alól elsárgult, nagy méretű papírlapok, naplószerűnek látszó, jiddis nyelvű írások kerültek elő. Berkman egy, a jiddis nyelvet ismerő barátja igyekezett lefordítani a paksamétát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.