Könyv

Korhangok

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ

Kritika

A könyv felépítése követi a szerző eddigi könyveinek logikáját. Most két barátnő levelezése adja a történet gerincét, a róluk szóló részekkel váltakozva látjuk az egymásnak szánt soraikat. Egymás tükrei ezek az írások, amikor a „valóság” és a leképzett valóság között támad feszültség. 

A regény problémafelvetései sem nagyon különböznek a korábbi munkák kérdéseitől, és a hősnő is mintha megint Rooney egyik alakmása lenne. Most akkor megeteti a finnyásokat: egy sikeres írónő, Alice a főszereplő. A levelezés végeztével Rooney most is egy közös térbe tereli össze a hőseit.

Mi történik? Nem túl sok minden. Alice a sikertől megcsömörlötten egy hatalmas tengerparti házba veszi be magát, s a Tinderen felcsípi Felixet. Barátnője, Eileen egy kiadó munkatársaként tengődik, és reménytelenül ápolgatja gyerekkori szerelmének maradékát (Simon). Ez a világ cseppet sem szép. A sikeres írónő sokat sír, és vadonatúj ismerősével is rögtön közli, hogy nagyon boldogtalan. Felix is kiábrándult. Egyként sajnálják magukat, nincsenek illúzióik a hívő Simonon kívül, de őt és a hitét meg folyamatosan kifigurázzák. („Azt a kurva, ez komoly? Baj vagy az agyával, vagy mi? […] Manapság van még valaki, aki elhiszi ezt az egészet? Hogy valami csávó pár ezer éve felkelt a sírból, és ez az alapja mindennek?”)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”