Könyv

Korhangok

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ

Kritika

A könyv felépítése követi a szerző eddigi könyveinek logikáját. Most két barátnő levelezése adja a történet gerincét, a róluk szóló részekkel váltakozva látjuk az egymásnak szánt soraikat. Egymás tükrei ezek az írások, amikor a „valóság” és a leképzett valóság között támad feszültség. 

A regény problémafelvetései sem nagyon különböznek a korábbi munkák kérdéseitől, és a hősnő is mintha megint Rooney egyik alakmása lenne. Most akkor megeteti a finnyásokat: egy sikeres írónő, Alice a főszereplő. A levelezés végeztével Rooney most is egy közös térbe tereli össze a hőseit.

Mi történik? Nem túl sok minden. Alice a sikertől megcsömörlötten egy hatalmas tengerparti házba veszi be magát, s a Tinderen felcsípi Felixet. Barátnője, Eileen egy kiadó munkatársaként tengődik, és reménytelenül ápolgatja gyerekkori szerelmének maradékát (Simon). Ez a világ cseppet sem szép. A sikeres írónő sokat sír, és vadonatúj ismerősével is rögtön közli, hogy nagyon boldogtalan. Felix is kiábrándult. Egyként sajnálják magukat, nincsenek illúzióik a hívő Simonon kívül, de őt és a hitét meg folyamatosan kifigurázzák. („Azt a kurva, ez komoly? Baj vagy az agyával, vagy mi? […] Manapság van még valaki, aki elhiszi ezt az egészet? Hogy valami csávó pár ezer éve felkelt a sírból, és ez az alapja mindennek?”)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."