Könyv

Korhangok

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ

Kritika

A könyv felépítése követi a szerző eddigi könyveinek logikáját. Most két barátnő levelezése adja a történet gerincét, a róluk szóló részekkel váltakozva látjuk az egymásnak szánt soraikat. Egymás tükrei ezek az írások, amikor a „valóság” és a leképzett valóság között támad feszültség. 

A regény problémafelvetései sem nagyon különböznek a korábbi munkák kérdéseitől, és a hősnő is mintha megint Rooney egyik alakmása lenne. Most akkor megeteti a finnyásokat: egy sikeres írónő, Alice a főszereplő. A levelezés végeztével Rooney most is egy közös térbe tereli össze a hőseit.

Mi történik? Nem túl sok minden. Alice a sikertől megcsömörlötten egy hatalmas tengerparti házba veszi be magát, s a Tinderen felcsípi Felixet. Barátnője, Eileen egy kiadó munkatársaként tengődik, és reménytelenül ápolgatja gyerekkori szerelmének maradékát (Simon). Ez a világ cseppet sem szép. A sikeres írónő sokat sír, és vadonatúj ismerősével is rögtön közli, hogy nagyon boldogtalan. Felix is kiábrándult. Egyként sajnálják magukat, nincsenek illúzióik a hívő Simonon kívül, de őt és a hitét meg folyamatosan kifigurázzák. („Azt a kurva, ez komoly? Baj vagy az agyával, vagy mi? […] Manapság van még valaki, aki elhiszi ezt az egészet? Hogy valami csávó pár ezer éve felkelt a sírból, és ez az alapja mindennek?”)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.