Könyv

Korhangok

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ

Kritika

A könyv felépítése követi a szerző eddigi könyveinek logikáját. Most két barátnő levelezése adja a történet gerincét, a róluk szóló részekkel váltakozva látjuk az egymásnak szánt soraikat. Egymás tükrei ezek az írások, amikor a „valóság” és a leképzett valóság között támad feszültség. 

A regény problémafelvetései sem nagyon különböznek a korábbi munkák kérdéseitől, és a hősnő is mintha megint Rooney egyik alakmása lenne. Most akkor megeteti a finnyásokat: egy sikeres írónő, Alice a főszereplő. A levelezés végeztével Rooney most is egy közös térbe tereli össze a hőseit.

Mi történik? Nem túl sok minden. Alice a sikertől megcsömörlötten egy hatalmas tengerparti házba veszi be magát, s a Tinderen felcsípi Felixet. Barátnője, Eileen egy kiadó munkatársaként tengődik, és reménytelenül ápolgatja gyerekkori szerelmének maradékát (Simon). Ez a világ cseppet sem szép. A sikeres írónő sokat sír, és vadonatúj ismerősével is rögtön közli, hogy nagyon boldogtalan. Felix is kiábrándult. Egyként sajnálják magukat, nincsenek illúzióik a hívő Simonon kívül, de őt és a hitét meg folyamatosan kifigurázzák. („Azt a kurva, ez komoly? Baj vagy az agyával, vagy mi? […] Manapság van még valaki, aki elhiszi ezt az egészet? Hogy valami csávó pár ezer éve felkelt a sírból, és ez az alapja mindennek?”)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.