Lemez

Csillagok útján

Meshell Ndegeocello: The Omnichord Real Book

  • - minek -
  • 2023. július 12.

Kritika

Éppen harminc éve annak, hogy egy kivételesen tehetséges egyedi hangú, egyszerre politikus és merészen kihívó (queer nézőpontból fogant) dalokat szerző és előadó basszusgitáros akkori formában leírt nevét, a Me’Shell NdegéOcellót megismerte a világ.

A Michelle Lynn Johnsonként még Nyugat-Berlinben (Jacques Johnson jazzszaxofonos lányaként) világra jött előadó még a nyolcvanas évek végén, Washington D.C. (go-go-nak nevezett) speciális funk/soul színterén lett ismert zenész, végül a kilencvenes években a Maverick kiadónál megjelent lemezeivel futott be – az 1993-as Plantation Lullaby vagy az 1996-os Peace Beyond Passion ma is frissnek ható, bármikor élvezettel újrahallgatható albumok. A később is egyenletesen magas minőségben, az általa tökélyre vitt zenei fúzió jegyében alkotó, vezetéknevét (amely szuahéliül annyit tesz: szabad, mint a madár) idővel egyszerűbb formában használó zenész a járványidőszak hosszúra nyúlt csöndjében kezdett ismét saját dalokat írni (a 2018-as Ventriloquismon ugyanis csupa r&b/pop feldolgozást rögzített).

Az eredmény egy majdhogynem monumentális, ugyanakkor az elsőtől az utolsó percig élvezetes album, ami sok szempontból tökéletes keresztmetszetét adja Ndegeocello immár három és fél évtizednyi karrierjének. Címe egyszerre utal az általa használt Omnichordra, a kora nyolcvanas években piacra került japán elektronikus zenei kütyüre – amelynek fura, cincogó hangja számos kultikus előadó fantáziáját ragadta meg –, és közben a jazzszten­derdek alapvető dallamait és akkordmeneteit tartalmazó füzetre is, amelynek egy régen még neki ajándékozott példányát apja hagyatékában fedezte fel. A szerzemények némelyike tényleg ezzel a fura prüntyögéssel kezdődik, de a gazdag hangszerelés és a míves hangszerszólók gyorsan feledtetik velünk, milyen vázlat alapján dolgozott Ndegeocello.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.