Lemez

Csillagok útján

Meshell Ndegeocello: The Omnichord Real Book

  • - minek -
  • 2023. július 12.

Kritika

Éppen harminc éve annak, hogy egy kivételesen tehetséges egyedi hangú, egyszerre politikus és merészen kihívó (queer nézőpontból fogant) dalokat szerző és előadó basszusgitáros akkori formában leírt nevét, a Me’Shell NdegéOcellót megismerte a világ.

A Michelle Lynn Johnsonként még Nyugat-Berlinben (Jacques Johnson jazzszaxofonos lányaként) világra jött előadó még a nyolcvanas évek végén, Washington D.C. (go-go-nak nevezett) speciális funk/soul színterén lett ismert zenész, végül a kilencvenes években a Maverick kiadónál megjelent lemezeivel futott be – az 1993-as Plantation Lullaby vagy az 1996-os Peace Beyond Passion ma is frissnek ható, bármikor élvezettel újrahallgatható albumok. A később is egyenletesen magas minőségben, az általa tökélyre vitt zenei fúzió jegyében alkotó, vezetéknevét (amely szuahéliül annyit tesz: szabad, mint a madár) idővel egyszerűbb formában használó zenész a járványidőszak hosszúra nyúlt csöndjében kezdett ismét saját dalokat írni (a 2018-as Ventriloquismon ugyanis csupa r&b/pop feldolgozást rögzített).

Az eredmény egy majdhogynem monumentális, ugyanakkor az elsőtől az utolsó percig élvezetes album, ami sok szempontból tökéletes keresztmetszetét adja Ndegeocello immár három és fél évtizednyi karrierjének. Címe egyszerre utal az általa használt Omnichordra, a kora nyolcvanas években piacra került japán elektronikus zenei kütyüre – amelynek fura, cincogó hangja számos kultikus előadó fantáziáját ragadta meg –, és közben a jazzszten­derdek alapvető dallamait és akkordmeneteit tartalmazó füzetre is, amelynek egy régen még neki ajándékozott példányát apja hagyatékában fedezte fel. A szerzemények némelyike tényleg ezzel a fura prüntyögéssel kezdődik, de a gazdag hangszerelés és a míves hangszerszólók gyorsan feledtetik velünk, milyen vázlat alapján dolgozott Ndegeocello.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.