Könyv

Egy szabad ember

Gyurgyák János: Elvesztett illúziók – megtalált történelem

  • Babarczy Eszter
  • 2021. december 8.

Kritika

„Egy elkövetkező nemzedéknek, akik remélhetőleg szerencsésebbek és bölcsebbek lesznek, mint mi voltunk”indul a harminc év történetfilozófiai, eszmetörténeti és politikai írásait összegyűjtő kötet. Gyurgyák nem változtatott az eredeti szövegeken, összeállításuk mégis politikai tett: a szerző hitvallást tesz, amelytől az ország sorsának jobbra fordulását várja. Ez a hitvallás egy angolszász típusú konzervativizmusé, amely, mint Gyurgyák maga mondja, elveszített lehetőség volt a magyar történelemben, különösen a rendszerváltás után.

A címben is jelölt legfontosabb elvesztett illúzió talán az a hit, hogy a népi-urbánus vita és politikai vonzatai megkerülhetők, meghaladhatók. Ez volt a fiatal Gyurgyák meggyőződése, ennek a kérdésnek szentelte hatalmas monográfiáit a magyarországi zsidókérdésről és a magyarországi nemzettudatról, ideilleszkedik a szélsőjobboldali gondolkodókról készített kötet is, de az Európa-kötetet is lehet értelmezni innen, hiszen ami népi-urbánus vita volt harminc (vagy hatvan) évvel ezelőtt, az ma gyakran az Európa-pártiak és az EU kritikusai között zajlik.

 

Közjó és identitás

A kötet a magyar történelem dinamikájának és Magyarország helyének latolgatásával kezdődik: Gyurgyák fő tézise itt az, hogy a magyar történelem diszkontinuus, folyton rendszerváltások szakítják meg, csak a 20. században tucatnyit számol össze ezek közül. Jellemzőjük, hogy felülről indulnak, elitcserével járnak, és meghatározójuk a marakodó elitek harca, illetve a nemzetközi környezet, egyre újabb eszméket és berendezkedéseket rákényszerítve a társadalomra. Szerzőnk nem sok időt tölt annak a kérdésnek a fontolgatásával, hogy ha egy történelem ilyen szinten folyamatossághiányban szenved, mit jelenthet itt a konzervativizmus, amely mégiscsak a meglévő megőrzése mellett köteleződik el, de gyakran beszél értékkonzervativizmusról, amely válasz lehet erre a kérdésre. Az értékkonzervativizmus fogalmát sem fejti ki ugyanakkor mélyebben: annyit tudhatunk meg róla, hogy a politikát angolszász módra gyakorlati, nem elvekből levezethető, azaz nem teoretikus kérdésnek tekinti, így az elvek megfogalmazása is félrevezető lehet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.