Könyv

Egy szabad ember

Gyurgyák János: Elvesztett illúziók – megtalált történelem

  • Babarczy Eszter
  • 2021. december 8.

Kritika

„Egy elkövetkező nemzedéknek, akik remélhetőleg szerencsésebbek és bölcsebbek lesznek, mint mi voltunk”indul a harminc év történetfilozófiai, eszmetörténeti és politikai írásait összegyűjtő kötet. Gyurgyák nem változtatott az eredeti szövegeken, összeállításuk mégis politikai tett: a szerző hitvallást tesz, amelytől az ország sorsának jobbra fordulását várja. Ez a hitvallás egy angolszász típusú konzervativizmusé, amely, mint Gyurgyák maga mondja, elveszített lehetőség volt a magyar történelemben, különösen a rendszerváltás után.

A címben is jelölt legfontosabb elvesztett illúzió talán az a hit, hogy a népi-urbánus vita és politikai vonzatai megkerülhetők, meghaladhatók. Ez volt a fiatal Gyurgyák meggyőződése, ennek a kérdésnek szentelte hatalmas monográfiáit a magyarországi zsidókérdésről és a magyarországi nemzettudatról, ideilleszkedik a szélsőjobboldali gondolkodókról készített kötet is, de az Európa-kötetet is lehet értelmezni innen, hiszen ami népi-urbánus vita volt harminc (vagy hatvan) évvel ezelőtt, az ma gyakran az Európa-pártiak és az EU kritikusai között zajlik.

 

Közjó és identitás

A kötet a magyar történelem dinamikájának és Magyarország helyének latolgatásával kezdődik: Gyurgyák fő tézise itt az, hogy a magyar történelem diszkontinuus, folyton rendszerváltások szakítják meg, csak a 20. században tucatnyit számol össze ezek közül. Jellemzőjük, hogy felülről indulnak, elitcserével járnak, és meghatározójuk a marakodó elitek harca, illetve a nemzetközi környezet, egyre újabb eszméket és berendezkedéseket rákényszerítve a társadalomra. Szerzőnk nem sok időt tölt annak a kérdésnek a fontolgatásával, hogy ha egy történelem ilyen szinten folyamatossághiányban szenved, mit jelenthet itt a konzervativizmus, amely mégiscsak a meglévő megőrzése mellett köteleződik el, de gyakran beszél értékkonzervativizmusról, amely válasz lehet erre a kérdésre. Az értékkonzervativizmus fogalmát sem fejti ki ugyanakkor mélyebben: annyit tudhatunk meg róla, hogy a politikát angolszász módra gyakorlati, nem elvekből levezethető, azaz nem teoretikus kérdésnek tekinti, így az elvek megfogalmazása is félrevezető lehet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.