Tánc

Törvényen kívüli ösztönök

OMMA: Vissza a forráshoz!

Kritika

Nyolc afrikai férfi táncos jön ki a színpad elejére. Meztelen testükre húzott fekete öltönyükben felsorakoznak a rámpán, farkasszemet néznek a közönséggel. Kitartóan, sokáig. Miféle szakadékot lép át, vagy nem lép át a tekintetünk? Az ő szemükben lehetne düh, méreg, dac, elég, ha a gyarmatosításra, háborúkra, a menekülthelyzetre gondolunk. De nincs. Csak úgy néznek.

Az, hogy afrikai táncosokkal megyünk vissza a kezdetekhez, a tánc, a ritmus, az élet forrásához, plusz értelmezési dimenziót ad a vajdasági származású Nagy József (Josef Nadj) Franciaországban készült előadásának.

Nagy koreográfiáját lehet ugyan értelmezni, de nem a narráció a lényeg, ez a kompozíciója is vizuális jelenetek és hangok montázsára épül. Egyfajta képi zene, személyes és megindító. A munkamódszerével kapcsolatban a koreográfus azt vallja, hogy mindig a rajzból indul ki. Számára a rajz ugyanis vizuális zene, s mint ilyen, belső hallás kérdése. A rajzokat, vázlatokat aztán szelektálja, továbbfejleszti szereplőivel improvizálva, mozgásukat figyelve, hogy együtt kiszabadíthassák, megformázhassák a bennük lévő belső energiát, spiritua­litást. Ennek a bő egyórás kompozíciónak a táncosai egytől egyig afrikai férfiak, 5 raszta, 3 kopasz, van köztük vékony kis emberke, erősebb fizikumú és atletikus alkatú is. Lenyűgözően muzikálisak, mindannyian kidolgozott izomzatúak, szívósak és láthatóan nyitottak Nagy József színházeszményére. Ez a sajátos filozófia, esztétika, forma kapcsolja őket egységbe.

 
Fotó: Sophie Carles

Tévedhetetlenül felismerhető, hogy ez Nagy József színháza. Benne van minden, amire és amiből három évtizedes életműve épül. A nagyfeszültségű képalkotás például. Ám az OMMA középpontjában nem a tőle megszokott közép-európai mitológiák állnak, hanem az ember, az emberi testben lakozó ritmus, azok a legalapvetőbb dolgok, amelyeken keresztül a legbonyolultabbak is megérthetők. És mind mögött a kérdés: mit nyertünk és mit veszítettünk a civilizációval? Mit kaptunk cserébe azért, hogy elnyomtunk magunkban oly sok mindent?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.