Tánc

Törvényen kívüli ösztönök

OMMA: Vissza a forráshoz!

Kritika

Nyolc afrikai férfi táncos jön ki a színpad elejére. Meztelen testükre húzott fekete öltönyükben felsorakoznak a rámpán, farkasszemet néznek a közönséggel. Kitartóan, sokáig. Miféle szakadékot lép át, vagy nem lép át a tekintetünk? Az ő szemükben lehetne düh, méreg, dac, elég, ha a gyarmatosításra, háborúkra, a menekülthelyzetre gondolunk. De nincs. Csak úgy néznek.

Az, hogy afrikai táncosokkal megyünk vissza a kezdetekhez, a tánc, a ritmus, az élet forrásához, plusz értelmezési dimenziót ad a vajdasági származású Nagy József (Josef Nadj) Franciaországban készült előadásának.

Nagy koreográfiáját lehet ugyan értelmezni, de nem a narráció a lényeg, ez a kompozíciója is vizuális jelenetek és hangok montázsára épül. Egyfajta képi zene, személyes és megindító. A munkamódszerével kapcsolatban a koreográfus azt vallja, hogy mindig a rajzból indul ki. Számára a rajz ugyanis vizuális zene, s mint ilyen, belső hallás kérdése. A rajzokat, vázlatokat aztán szelektálja, továbbfejleszti szereplőivel improvizálva, mozgásukat figyelve, hogy együtt kiszabadíthassák, megformázhassák a bennük lévő belső energiát, spiritua­litást. Ennek a bő egyórás kompozíciónak a táncosai egytől egyig afrikai férfiak, 5 raszta, 3 kopasz, van köztük vékony kis emberke, erősebb fizikumú és atletikus alkatú is. Lenyűgözően muzikálisak, mindannyian kidolgozott izomzatúak, szívósak és láthatóan nyitottak Nagy József színházeszményére. Ez a sajátos filozófia, esztétika, forma kapcsolja őket egységbe.

 
Fotó: Sophie Carles

Tévedhetetlenül felismerhető, hogy ez Nagy József színháza. Benne van minden, amire és amiből három évtizedes életműve épül. A nagyfeszültségű képalkotás például. Ám az OMMA középpontjában nem a tőle megszokott közép-európai mitológiák állnak, hanem az ember, az emberi testben lakozó ritmus, azok a legalapvetőbb dolgok, amelyeken keresztül a legbonyolultabbak is megérthetők. És mind mögött a kérdés: mit nyertünk és mit veszítettünk a civilizációval? Mit kaptunk cserébe azért, hogy elnyomtunk magunkban oly sok mindent?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.