Tánc

Törvényen kívüli ösztönök

OMMA: Vissza a forráshoz!

Kritika

Nyolc afrikai férfi táncos jön ki a színpad elejére. Meztelen testükre húzott fekete öltönyükben felsorakoznak a rámpán, farkasszemet néznek a közönséggel. Kitartóan, sokáig. Miféle szakadékot lép át, vagy nem lép át a tekintetünk? Az ő szemükben lehetne düh, méreg, dac, elég, ha a gyarmatosításra, háborúkra, a menekülthelyzetre gondolunk. De nincs. Csak úgy néznek.

Az, hogy afrikai táncosokkal megyünk vissza a kezdetekhez, a tánc, a ritmus, az élet forrásához, plusz értelmezési dimenziót ad a vajdasági származású Nagy József (Josef Nadj) Franciaországban készült előadásának.

Nagy koreográfiáját lehet ugyan értelmezni, de nem a narráció a lényeg, ez a kompozíciója is vizuális jelenetek és hangok montázsára épül. Egyfajta képi zene, személyes és megindító. A munkamódszerével kapcsolatban a koreográfus azt vallja, hogy mindig a rajzból indul ki. Számára a rajz ugyanis vizuális zene, s mint ilyen, belső hallás kérdése. A rajzokat, vázlatokat aztán szelektálja, továbbfejleszti szereplőivel improvizálva, mozgásukat figyelve, hogy együtt kiszabadíthassák, megformázhassák a bennük lévő belső energiát, spiritua­litást. Ennek a bő egyórás kompozíciónak a táncosai egytől egyig afrikai férfiak, 5 raszta, 3 kopasz, van köztük vékony kis emberke, erősebb fizikumú és atletikus alkatú is. Lenyűgözően muzikálisak, mindannyian kidolgozott izomzatúak, szívósak és láthatóan nyitottak Nagy József színházeszményére. Ez a sajátos filozófia, esztétika, forma kapcsolja őket egységbe.

 
Fotó: Sophie Carles

Tévedhetetlenül felismerhető, hogy ez Nagy József színháza. Benne van minden, amire és amiből három évtizedes életműve épül. A nagyfeszültségű képalkotás például. Ám az OMMA középpontjában nem a tőle megszokott közép-európai mitológiák állnak, hanem az ember, az emberi testben lakozó ritmus, azok a legalapvetőbb dolgok, amelyeken keresztül a legbonyolultabbak is megérthetők. És mind mögött a kérdés: mit nyertünk és mit veszítettünk a civilizációval? Mit kaptunk cserébe azért, hogy elnyomtunk magunkban oly sok mindent?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.