Lemez

Egy walesi bárd

Gruff Rhys: Sadness Sets Me Free

  • - minek -
  • 2024. február 14.

Kritika

Az utóbbi évtizedek angolszász indie pop/rock zenéjének egyik legsokoldalúbb, legkreatívabb és legszórakoztatóbb figurája Gruffudd Maredudd Bowen Rhys, azaz Gruff Rhys.

Már a nyolcvanas évek végén fontos szereplője volt a nem csak helyi jelentőségű, ízekben gazdag walesi színtérnek, a Ffa Coffi Pawb zenekar énekes-gitárosaként. Társaival csilingelő gitárpopot játszottak, dalaikat Rhys ékes walesi (szakszerű „keltasággal” fogalmazva: cymraeg) nyelven adta elő. A kilencvenes évek második felétől szűkebb hazáján kívül is megismerték a nevét, hála a Super Furry Animalsnek, amelynek énekes-gitáros-mindenes dalszerzőjeként szolgált. Zenekarával remekül ötvözték a folkalapú pszichedéliát, az angolszász gitárzenei tradíciót és helyenként a krautból átvett motorikus lüktetést. De itt kezdett el kísérletezni az elektronikával is, habár a nagyobb távolságról akár digitális tánczenének is besorolható kísérleteit jórészt a side project Neon Neon duó tagjaként gyakorolta, Boom Bippel közösen.

Miközben az SFA sorra készítette jelentős, de mindenekelőtt élvezetes és zeneileg is igen változatos albumait (az utolsót 2009-ben), a zenekarvezető szólókarrierje is beindult. Első albuma, a 2005-ös Yr Atal Genhedlaeth ismét csak Wales őslakóinak nyelvén szólalt meg, s bővelkedett az emelt szintű, a bennszülött kelták számára sem feltétlenül érthető szójátékokban. Az utóbbi 19 évben nyolc, műfajában is igen változatos szólólemezt adott ki, de a minőségből soha nem engedett: a 2011-es Hotel Shampoo, a 2018-as nagyzenekarra hangszerelt Babelsberg, az egy évvel későbbi Pang! vagy a 2021-es Seeking New Gods egyaránt nagyszerű albumok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."