Lemez

Egy walesi bárd

Gruff Rhys: Sadness Sets Me Free

  • - minek -
  • 2024. február 14.

Kritika

Az utóbbi évtizedek angolszász indie pop/rock zenéjének egyik legsokoldalúbb, legkreatívabb és legszórakoztatóbb figurája Gruffudd Maredudd Bowen Rhys, azaz Gruff Rhys.

Már a nyolcvanas évek végén fontos szereplője volt a nem csak helyi jelentőségű, ízekben gazdag walesi színtérnek, a Ffa Coffi Pawb zenekar énekes-gitárosaként. Társaival csilingelő gitárpopot játszottak, dalaikat Rhys ékes walesi (szakszerű „keltasággal” fogalmazva: cymraeg) nyelven adta elő. A kilencvenes évek második felétől szűkebb hazáján kívül is megismerték a nevét, hála a Super Furry Animalsnek, amelynek énekes-gitáros-mindenes dalszerzőjeként szolgált. Zenekarával remekül ötvözték a folkalapú pszichedéliát, az angolszász gitárzenei tradíciót és helyenként a krautból átvett motorikus lüktetést. De itt kezdett el kísérletezni az elektronikával is, habár a nagyobb távolságról akár digitális tánczenének is besorolható kísérleteit jórészt a side project Neon Neon duó tagjaként gyakorolta, Boom Bippel közösen.

Miközben az SFA sorra készítette jelentős, de mindenekelőtt élvezetes és zeneileg is igen változatos albumait (az utolsót 2009-ben), a zenekarvezető szólókarrierje is beindult. Első albuma, a 2005-ös Yr Atal Genhedlaeth ismét csak Wales őslakóinak nyelvén szólalt meg, s bővelkedett az emelt szintű, a bennszülött kelták számára sem feltétlenül érthető szójátékokban. Az utóbbi 19 évben nyolc, műfajában is igen változatos szólólemezt adott ki, de a minőségből soha nem engedett: a 2011-es Hotel Shampoo, a 2018-as nagyzenekarra hangszerelt Babelsberg, az egy évvel későbbi Pang! vagy a 2021-es Seeking New Gods egyaránt nagyszerű albumok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.