Dokumentumfilm

Ítélet nélkül

Anna Hints: Smoke Sauna Sisterhood

Kritika

Homoszociális tér. Ilyen terek az Észtország déli részén található apró fakunyhók, ahová Anna Hints gyengéd és első filmet meghazudtoló bölcsességet hordozó dokumentumfilmjét helyezi. Ezek a fakunyhók többfunkciós terek: lehet bennük izzadni, húst füstölni, gyereket szülni és gyógyulni is.

Ám elsősorban szaunák: a Võro közösség asszonyai és lányai idejárnak izzadni és társalkodni évszaktól és időjárástól függetlenül. Az ilyesfajta homoszociális terek homoszociális kapcsolatokat is szőnek és táplálnak; férfiak a férfiakkal, nők a nőkkel erősítik szövetségüket. Ebben a tekintetben megegyeznek az exkluzív angol klubok vagy kortárs barber shopok, ahová nők nem léphetnek be, a nemek szerint elkülönített öltözők, a zárdák, a papneveldék, a lány- és fiúiskolák, hogy csak a nyugati kultúrkör példáit említsük (egyébként pedig a világ legtöbb kultúrájában, legyen az ipari társadalom vagy vadászó-gyűjtögető törzs, léteznek hasonlóan – olykor rituálisan – elszeparált homoszociális terek). Ez a térben is megnyilvánuló társas elkülönülés lehet a hegemónia és az ellenállás táptalaja, ilyen látszólag apró zónákban épül és erősödik generációról generációra a patriarchátus, de tükörképeként virágzik a feminizmus, a női vagy queer szövetség is (lásd a sokáig illegális homályban működő leszbikus bárokat vagy a fürdőket, ahol meleg férfiak találkozhattak egymással).

Anna Hintset épp ez a tükröződés izgatja; filmjének hősnői (akikkel maga is együtt izzad a filmben) pillanatnyi szabadulást nyerhetnek a férfiak felügyelete alól. Utóbbiakat sohasem látjuk, csak hallunk róluk. Amíg az asszonyok róluk pletykálnak, vallomást tesznek, együtt nevetnek és sírnak, ők valószínűleg másutt teszik ugyanezt. Az észt hagyomány szerint a szaunában nemcsak a test, hanem a lélek is megtisztul, így az izzadás a gyászban és a traumafeldolgozásban is segíthet. Gyermekként a rendező is ilyen kontextusban élte át első szaunaélményét, amikor a nagymamája itt gyászolta el hűtlen férjét. A film szerkezete megtévesztően egyszerű, csupán nők szeánszainak és beszélgetéseinek sorát követjük, Hints pedig az évszakok változásának természetes üteme köré szervezi a történetmesélés ritmusát. Ám könnyen belátható, micsoda kihívás egy ilyen alkotás elkészítése, érzelmi, etikai és technikai értelemben is. A filmbeli mélyen intim interakciók lényege épp az illékonyságuk, amit dokumentumfilmesként olyan nehéz és morálisan kockázatos megragadni (épp ezért a rendező újra és újra kérte és megerősítette szereplői beleegyezését, és olykor le is állíttatta a kamerát). Emellett maga a szau­na tere sem kínálja magát a kamerának: apró és sötét, így már a kamera elhelyezése is kihívás, nem is szólva a beállítások megkomponálásáról. Ráadásul a forróság is a finom kameraszerkezet és az érzékeny lencsék ellensége. Hogy ezekből a nehézkes viszonyokból ilyen festményre kívánkozó chiaroscuro képek születtek, az Ants Tammik operatőr érdeme.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.