Dokumentumfilm

Ítélet nélkül

Anna Hints: Smoke Sauna Sisterhood

Kritika

Homoszociális tér. Ilyen terek az Észtország déli részén található apró fakunyhók, ahová Anna Hints gyengéd és első filmet meghazudtoló bölcsességet hordozó dokumentumfilmjét helyezi. Ezek a fakunyhók többfunkciós terek: lehet bennük izzadni, húst füstölni, gyereket szülni és gyógyulni is.

Ám elsősorban szaunák: a Võro közösség asszonyai és lányai idejárnak izzadni és társalkodni évszaktól és időjárástól függetlenül. Az ilyesfajta homoszociális terek homoszociális kapcsolatokat is szőnek és táplálnak; férfiak a férfiakkal, nők a nőkkel erősítik szövetségüket. Ebben a tekintetben megegyeznek az exkluzív angol klubok vagy kortárs barber shopok, ahová nők nem léphetnek be, a nemek szerint elkülönített öltözők, a zárdák, a papneveldék, a lány- és fiúiskolák, hogy csak a nyugati kultúrkör példáit említsük (egyébként pedig a világ legtöbb kultúrájában, legyen az ipari társadalom vagy vadászó-gyűjtögető törzs, léteznek hasonlóan – olykor rituálisan – elszeparált homoszociális terek). Ez a térben is megnyilvánuló társas elkülönülés lehet a hegemónia és az ellenállás táptalaja, ilyen látszólag apró zónákban épül és erősödik generációról generációra a patriarchátus, de tükörképeként virágzik a feminizmus, a női vagy queer szövetség is (lásd a sokáig illegális homályban működő leszbikus bárokat vagy a fürdőket, ahol meleg férfiak találkozhattak egymással).

Anna Hintset épp ez a tükröződés izgatja; filmjének hősnői (akikkel maga is együtt izzad a filmben) pillanatnyi szabadulást nyerhetnek a férfiak felügyelete alól. Utóbbiakat sohasem látjuk, csak hallunk róluk. Amíg az asszonyok róluk pletykálnak, vallomást tesznek, együtt nevetnek és sírnak, ők valószínűleg másutt teszik ugyanezt. Az észt hagyomány szerint a szaunában nemcsak a test, hanem a lélek is megtisztul, így az izzadás a gyászban és a traumafeldolgozásban is segíthet. Gyermekként a rendező is ilyen kontextusban élte át első szaunaélményét, amikor a nagymamája itt gyászolta el hűtlen férjét. A film szerkezete megtévesztően egyszerű, csupán nők szeánszainak és beszélgetéseinek sorát követjük, Hints pedig az évszakok változásának természetes üteme köré szervezi a történetmesélés ritmusát. Ám könnyen belátható, micsoda kihívás egy ilyen alkotás elkészítése, érzelmi, etikai és technikai értelemben is. A filmbeli mélyen intim interakciók lényege épp az illékonyságuk, amit dokumentumfilmesként olyan nehéz és morálisan kockázatos megragadni (épp ezért a rendező újra és újra kérte és megerősítette szereplői beleegyezését, és olykor le is állíttatta a kamerát). Emellett maga a szau­na tere sem kínálja magát a kamerának: apró és sötét, így már a kamera elhelyezése is kihívás, nem is szólva a beállítások megkomponálásáról. Ráadásul a forróság is a finom kameraszerkezet és az érzékeny lencsék ellensége. Hogy ezekből a nehézkes viszonyokból ilyen festményre kívánkozó chiaroscuro képek születtek, az Ants Tammik operatőr érdeme.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.