Rádió

Emberi hangon

A coming outról a Klubrádióban

Kritika

Mikkamakka, Szegény Dzsoni, Dömdödöm, Vacskamati: a végtelenségig lehetne sorolni Lázár Ervin feledhetetlen mesefiguráit. Közéjük tartozik a szelíd és okos Zsebenci Klopédia is, aki eposzi jelzője szerint még locska-fecske is.

Hogy a Klubrádió újonnan indult műsora, a Zsebenciklopédia miért épp az ő nevét kölcsönözte címként, nem egészen világos (a véletlen egybeesés alighanem kizárható), mindenesetre a produkcióról sok mindent el lehet mondani az első adás alapján, de hogy locska-fecske lenne, azt aligha.

A csütörtök kora délutánonként jelentkező műsor a leírása szerint olyan, „akár, ha egy kislexikont nyitnánk ki, minden adásban előbukkan egy szó, amely annak az adásnak a központi témája, amit a műsorban körbejárunk a saját kifejezési lehetőségeinkkel, véleményünkkel, eszköztárunkkal”. Alkalmanként két vendéget hív a szerkesztő-műsorvezető, Gaál Ildikó. Elég egyszerű tehát a képlet: egy szó, két ember, nagyjából 55 perc műsoridő.

A Zsebenciklopédia – bár ezt külön nem deklarálják – a nehéz vagy kényes témák felé húz. Elvileg az első adásnak a demenciáról kellett volna szólnia, ám a Covid felülírta a műsortervet, s beelőzött a coming out, de hamarosan lesz szó a poliamoriáról is. Szép magyar szavak, akár az Idegen szavak és kifejezések szótára címen is el lehetett volna gondolkodni, igaz, abban jóval kevesebb a Lázár Ervin-i báj.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."