Film

Gyermek pajzzsal

Kenneth Branagh: Belfast

  • 2022. február 23.

Kritika

A rendezői alteregó kilencéves, fakarddal hadonászik, pajzsa horpadt kukafedél.

Mivel a (részben britpárti, protestáns, részben a koronától való elszakadást óhajtó, katolikus) észak­ír közösségek békés együttélését évtizedeken át lehetetlenné tévő polgárháború közegében vagyunk, azonnal beugorhat (a vénebbeknek) a konfliktust megörökítő híradókból ismert emblematikus tárgy; meg a híres fotó: kövek az utcán, egy eldobott Molotov-koktél még a levegőben – és kézben a kukafedél.

Erős filmkezdés egy gyerek kezébe adni. Erős filmkezdés kivenni onnan az anyjának, hogy megvédje fiát az utcájukat egyszer csak elérő kőzáporos, gyújtogatós támadástól. A protestáns őrjöngők pogromjától. Az elején vagyunk az erőszaknak, emberáldozat még nincs, csak anyagi kár, csak ellehetetlenült élet. (Meg ürügy a brit haderő kivezénylésére, ill. az IRA megszervezésére.) És egy család a megtámadott negyedből, még csak nem is katolikus, komolyan meg kell, hogy fontolja az emigrálást. Proli itt mindenki, a kéthetente hazalátogató angliai vendégmunkás papa, a gyerekeit ezért egyedül nevelő, számlákkal, fizetési felszólításokkal küszködő mama, az élettapasztalataikat egyszerű, de hasznos bölcsességekként átadni próbáló, sokat látott nagyszülők, és a teljes szomszédság: a főhős kisfiú számára az egész világ. Aki, ha a lelkész bácsi nem fröcsögné minden vasárnap, s ha az unokatesó nem próbálná őt felokosítani, nem is észlelné, hogy valami különbség van a felekezet szerint elkülönülő emberek között – mint ahogy valójában nincs is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.