Film

Gyermek pajzzsal

Kenneth Branagh: Belfast

  • 2022. február 23.

Kritika

A rendezői alteregó kilencéves, fakarddal hadonászik, pajzsa horpadt kukafedél.

Mivel a (részben britpárti, protestáns, részben a koronától való elszakadást óhajtó, katolikus) észak­ír közösségek békés együttélését évtizedeken át lehetetlenné tévő polgárháború közegében vagyunk, azonnal beugorhat (a vénebbeknek) a konfliktust megörökítő híradókból ismert emblematikus tárgy; meg a híres fotó: kövek az utcán, egy eldobott Molotov-koktél még a levegőben – és kézben a kukafedél.

Erős filmkezdés egy gyerek kezébe adni. Erős filmkezdés kivenni onnan az anyjának, hogy megvédje fiát az utcájukat egyszer csak elérő kőzáporos, gyújtogatós támadástól. A protestáns őrjöngők pogromjától. Az elején vagyunk az erőszaknak, emberáldozat még nincs, csak anyagi kár, csak ellehetetlenült élet. (Meg ürügy a brit haderő kivezénylésére, ill. az IRA megszervezésére.) És egy család a megtámadott negyedből, még csak nem is katolikus, komolyan meg kell, hogy fontolja az emigrálást. Proli itt mindenki, a kéthetente hazalátogató angliai vendégmunkás papa, a gyerekeit ezért egyedül nevelő, számlákkal, fizetési felszólításokkal küszködő mama, az élettapasztalataikat egyszerű, de hasznos bölcsességekként átadni próbáló, sokat látott nagyszülők, és a teljes szomszédság: a főhős kisfiú számára az egész világ. Aki, ha a lelkész bácsi nem fröcsögné minden vasárnap, s ha az unokatesó nem próbálná őt felokosítani, nem is észlelné, hogy valami különbség van a felekezet szerint elkülönülő emberek között – mint ahogy valójában nincs is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.