Film

Gyermek pajzzsal

Kenneth Branagh: Belfast

  • 2022. február 23.

Kritika

A rendezői alteregó kilencéves, fakarddal hadonászik, pajzsa horpadt kukafedél.

Mivel a (részben britpárti, protestáns, részben a koronától való elszakadást óhajtó, katolikus) észak­ír közösségek békés együttélését évtizedeken át lehetetlenné tévő polgárháború közegében vagyunk, azonnal beugorhat (a vénebbeknek) a konfliktust megörökítő híradókból ismert emblematikus tárgy; meg a híres fotó: kövek az utcán, egy eldobott Molotov-koktél még a levegőben – és kézben a kukafedél.

Erős filmkezdés egy gyerek kezébe adni. Erős filmkezdés kivenni onnan az anyjának, hogy megvédje fiát az utcájukat egyszer csak elérő kőzáporos, gyújtogatós támadástól. A protestáns őrjöngők pogromjától. Az elején vagyunk az erőszaknak, emberáldozat még nincs, csak anyagi kár, csak ellehetetlenült élet. (Meg ürügy a brit haderő kivezénylésére, ill. az IRA megszervezésére.) És egy család a megtámadott negyedből, még csak nem is katolikus, komolyan meg kell, hogy fontolja az emigrálást. Proli itt mindenki, a kéthetente hazalátogató angliai vendégmunkás papa, a gyerekeit ezért egyedül nevelő, számlákkal, fizetési felszólításokkal küszködő mama, az élettapasztalataikat egyszerű, de hasznos bölcsességekként átadni próbáló, sokat látott nagyszülők, és a teljes szomszédság: a főhős kisfiú számára az egész világ. Aki, ha a lelkész bácsi nem fröcsögné minden vasárnap, s ha az unokatesó nem próbálná őt felokosítani, nem is észlelné, hogy valami különbség van a felekezet szerint elkülönülő emberek között – mint ahogy valójában nincs is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."