Zsinórpadlás – Kritika

Görögös viccek

Iszméné

  • Sándor Panka
  • 2022. február 23.

Színház

Az A Vadász Esélye színházi alkotóközösség 2019-ben alakult, tagjai a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végzett tanulmányaik során kezdték meg közös munkájukat.

Nevüket Pilinszky János ihlette, aki a pillanat tetten­érését megcélzó alkotói munka hasonlataként használta a kifejezést. Legújabb bemutatójuk (rendező: Bélai Marcel) a legutolsó túlélő, Iszméné szemszögéből mutatja be a Labdakida-ház kihalásának történetét, Aiszkhülosz, Szophoklész és Euripidész tragédiáit felhasználva.

A színpad jobb oldalán hideg szpotfényben kerekesszék (látványtervező: Szőke Zsuzsi), baloldalt egy oszlopon tévékészülék, a képernyőn a híres-hírhedt intelem villog: „Ismerd meg önmagadat és tudni fogod sorsodat!” Iszméné (Zádor Fanni) rózsaszín tüllszoknyában flangál a színpadon, egy végeérhetetlennek tűnő monológban eldarált gyorstalpalót tart a Labdakida-ház történetéből, beavat minket az összes előzménybe, majd sortáncot járva megjelenik az egész család. A tévékészülék nem csak puszta díszletelem, segítségével válik a színpad szabad asszociációkat használó intermediális játszótérré. Míg Iszméné beszél, kislánykori felvételeket láthatunk róla, de később Gábor Miklós Oidipusza is innen szól hozzánk.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Kártyaszámolás

A film felér egy szerencsejáték-mesterkurzussal, amennyiben nemcsak egy black jack- vagy egy pókerparti lefolyásának logikáját mutatja be és érteti meg már-már tudományos alapossággal, de a nagy tétekben folyó és nagy közönséget vonzó bajnokságok álságos világába is hasonlóan leleplező attitűddel avat be. Viszont a film nem erről szól.

Prága romokban

Lehet szó bármilyen titokban kiszivárgó kódról, nemzetközi összeesküvésről vagy világot fenyegető veszélyről, ha a főhőst nem James Bondnak hívják, a büdzsé aligha érheti el a több száz millió dollárt. 

Halandó érzékiség

A galériák nyári kiállításai sokszor az úgynevezett „könnyed” témákra fókuszálnak – a fő sláger a növényvilág. Az idén három ilyen kiállítással is találkozhattunk, de mind különböző módon közelítette meg a tárgyát.