Zsinórpadlás – Kritika

Görögös viccek

Iszméné

  • Sándor Panka
  • 2022. február 23.

Színház

Az A Vadász Esélye színházi alkotóközösség 2019-ben alakult, tagjai a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végzett tanulmányaik során kezdték meg közös munkájukat.

Nevüket Pilinszky János ihlette, aki a pillanat tetten­érését megcélzó alkotói munka hasonlataként használta a kifejezést. Legújabb bemutatójuk (rendező: Bélai Marcel) a legutolsó túlélő, Iszméné szemszögéből mutatja be a Labdakida-ház kihalásának történetét, Aiszkhülosz, Szophoklész és Euripidész tragédiáit felhasználva.

A színpad jobb oldalán hideg szpotfényben kerekesszék (látványtervező: Szőke Zsuzsi), baloldalt egy oszlopon tévékészülék, a képernyőn a híres-hírhedt intelem villog: „Ismerd meg önmagadat és tudni fogod sorsodat!” Iszméné (Zádor Fanni) rózsaszín tüllszoknyában flangál a színpadon, egy végeérhetetlennek tűnő monológban eldarált gyorstalpalót tart a Labdakida-ház történetéből, beavat minket az összes előzménybe, majd sortáncot járva megjelenik az egész család. A tévékészülék nem csak puszta díszletelem, segítségével válik a színpad szabad asszociációkat használó intermediális játszótérré. Míg Iszméné beszél, kislánykori felvételeket láthatunk róla, de később Gábor Miklós Oidipusza is innen szól hozzánk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.