Zsinórpadlás – Kritika

Görögös viccek

Iszméné

  • Sándor Panka
  • 2022. február 23.

Színház

Az A Vadász Esélye színházi alkotóközösség 2019-ben alakult, tagjai a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végzett tanulmányaik során kezdték meg közös munkájukat.

Nevüket Pilinszky János ihlette, aki a pillanat tetten­érését megcélzó alkotói munka hasonlataként használta a kifejezést. Legújabb bemutatójuk (rendező: Bélai Marcel) a legutolsó túlélő, Iszméné szemszögéből mutatja be a Labdakida-ház kihalásának történetét, Aiszkhülosz, Szophoklész és Euripidész tragédiáit felhasználva.

A színpad jobb oldalán hideg szpotfényben kerekesszék (látványtervező: Szőke Zsuzsi), baloldalt egy oszlopon tévékészülék, a képernyőn a híres-hírhedt intelem villog: „Ismerd meg önmagadat és tudni fogod sorsodat!” Iszméné (Zádor Fanni) rózsaszín tüllszoknyában flangál a színpadon, egy végeérhetetlennek tűnő monológban eldarált gyorstalpalót tart a Labdakida-ház történetéből, beavat minket az összes előzménybe, majd sortáncot járva megjelenik az egész család. A tévékészülék nem csak puszta díszletelem, segítségével válik a színpad szabad asszociációkat használó intermediális játszótérré. Míg Iszméné beszél, kislánykori felvételeket láthatunk róla, de később Gábor Miklós Oidipusza is innen szól hozzánk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."