Könyv

Ez elment vadászni

Miniszter a frontvonalban – Zsindely Ferenc naplója 1941–1946

Kritika

A gyöngyösbokrétás jelmez- és divattervező, Zsindelyné Tüdős Klára nevében ő volt a Zsindely: a Horthy-korszak politikatörténetének kutatóit leszámítva, az olvasók számára leginkább talán így lehetne beazonosítani Zsindely Ferenc személyét.

Holott Tüdős Klára második férje jelentős politikai tisztségek viselője volt egykor: előbb kultuszminisztériumi, majd miniszterelnökségi államtitkárként tevékenykedett, a német megszállásig pedig egy esztendőn át ő töltötte be a kereskedelmi és közlekedésügyi miniszter posztját. Mégsem kell restelkednie annak, aki sohasem hallott róla, elvégre Zsindely Ferenc tucatpolitikus volt, s első renden épp ez a tény teszi oly hallatlanul érdekessé a Sárospataki Református Kollégium kézirattárából előkerült háborús naplóját. Mert ahogy azt a forrás közreadója, Szekér Nóra a bevezető tanulmányában oly tapintatos pontossággal megfogalmazta: a naplóíró „személyének nincs olyan meghatározó jelentősége, hogy nézőpontjának személyes súlya a korszak általános jellegzetességeiről elvonná a figyelmet”.

Őszinte bejegyzéseiből ilyesformán felettébb érzékletes képet kaphatunk a Horthy-korszak politikai elitjének világlátásáról, habitusáról és nívójáról is. S habár e társaság közös történelmi csődjéről mindannyian tudunk (vagy tudhatnánk), azért a kötetből kirajzolódó Zsindely-önportré és guvernamentális körkép még így is leleplező erejűnek bizonyul. Az egyszerre legjellemzőbb és legfelszínesebb mozzanaton kezdve: a naplóíró szenvedélyesen végigvadássza a II. világháborút. „És itt van megint: kezdődik a szarvasbőgés s megjött a bonyodalom. Mióta politizálok, minden bőgésre bizonyosan megjön. Hol belpolitikaiból, (…) hol külpolitikai [sic!]. De nyugodt szarvasbőgés nincsen.” Így hangzik e felelős magyar kormánypolitikus panasza 1941. szeptember 7-én, hogy aztán 1944-ben, alig két héttel a német megszállás előtt pedig azért haragudjon meg a miniszterelnökére, mert az oly kevésre becsült Kállay Miklós eltanácsolta őt a vaddisznóvadászattól. (Miközben maga a kormányfő állítólag elment vadászni.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.