Színház

Fejjel a falnak

A nagy erdő, mely tele van homálylyal

Kritika

A rasszizmus mindig újratermelődik, és már csak emiatt is elemi érdekünk, hogy újra és újra elővegyük a tiszaeszlári történetet, és beszéljünk róla.

Ezzel így volt sok magyar gondolkodó és művész is, ott van mindjárt a perben a vádlottakat védő Eötvös Károly, aki A nagy per című háromkötetes munkájában a tiszaeszlári ügyön túl a korábbi antiszemita vérvádak és koholt perek történetét is szociológiai pontossággal mutatja be. Krúdy Gyula pedig regényt írt A tiszaeszlári Solymosi Eszter címmel. E két munkára épült aztán a témát feldolgozó legtöbb műalkotás, például Erdély Miklós Verzió című neoavantgárd filmje, amely Scharf Móric koronatanú vallomásának betaníttatásával mutatja meg a koncepciós perek működését és a valóság manipulálhatóságát. De a témával foglalkozik Elek Judit Tutajosok című 1989-es filmje, Fischer Iván A Vörös Tehén című 2013-as kamaraoperája, Márton László Hamis tanú című 2016-os regénye is. Nádas Péter Világló részletek című művében pedig hosszan idézi apai ági elődje, Mezei Ernő képviselőházi fölszólalását a tiszaeszlári vérvád ügyében. És volt még két igen jelentős színházi előadás is. Az egyik Mundruczó Kornél Hannoverben rendezett Tiszaeszlári Solymosi Esztere, amelyet a magyar közönség a Trafóban láthatott vendégszerepelni, és amely előadás erős képi eszközökkel vizsgálta azt a mechanizmust, hogyan válik a hiedelem valósággá. A másik Mohácsi János Csak egy szög című előadása volt 2003-ban Kaposváron, amely az 1882-es vérvád történetét kiforgatva, de a lényeget megtartva, 1772-be helyezte, a vádlottak padján pedig nem zsidók, hanem cigányok ültek, akik a falubeliek szerint embert ettek. Mohácsi színházát, annak visszatérő elemeit A nagy erdő… többször is megidézi, utalva ezzel arra, hogy a két színházi megszólalásmód sokban rokonítható egymással.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."