Színház

Nem biceg

A kripli

Kritika

Martin McDonagh darabjai gyakran feltűnnek a hazai színpadokon, és közülük a leggyakrabban A kripli.

Valószínűleg azért, mert míg a Vaknyugat vagy a Leenane szépe végletesen megromlott emberi kapcsolatokat ábrázol, amelyekben nincs kiút a folyamatos viszályból és acsarkodásból, A kripli világa egy kicsit más. Akkor is, ha ugyanazon az isten háta mögötti ír vidéken játszódik, ahol az emberek smirglipapírként sebzik és gúnyolják egymást, és ahol a testi erőszak – irányuljon embertársuk vagy egy-egy állat ellen – mindennapos. Ebben a világban a rideg szavak és a folyamatos konfliktusok mögött azért meg-megcsillan az emberség, a közösséghez tartozás, valami jóleső akolmeleg. McDonagh darabjainak fontos összetevője a fekete humor, az a sajátos, ismétlődő mondatokkal megtűzdelt nyelv, amelyből a magyar szerzők közül például Székely Csaba is sokat merített. Varró Dániel fordítása szépen ráerősít erre a fajta nyelvi humorra.

A kripli főszereplője Billy, egy 17 éves kamasz, akinek a szülei tisztázatlan körülmények között a tengerbe fulladtak, ezért az egyik lábára béna fiút egy falubeli testvérpár nevelte fel, akit ő a nénikéinek nevez. Billy, miközben súlyosbodó tüdőbajával küzd, a környéken dolgozó filmes stábhoz csapódva próbál kitörni az elszigetelt faluból, bebizonyítani, hogy ő, a folyton kicsúfolt „Csámpás” is ér valamit.

Bagossy Levente deszkalapokból építkező díszlete szegényes, szedett-vedetten bútorozott falusi miliőt teremt. A nénikék házában kis bolt üzemel, kopott függöny vezet a hátsó lakrészbe. A külső helyszíneket néhány jellegzetes tárggyal (csónakkal, padokkal) jelzik. Kovács Andrea jelmezei a múlt század első felének falusi világát idézik, ami pontos, hiszen egy korabeli újsághírből kiderül, hogy a harmincas években járunk, amikor a frissen megválasztott Hitler a helyieknek még csak egy fura, bajszos kis alak.

A bemutató a színházat igazgató Puskás Tamás egyik fiának, Puskás Dávidnak a legelső rendezése, aki most egyben édesanyjával, az egyik nénikét játszó Básti Julival is együtt dolgozott. Az előadáson azonban egyáltalán nem látszik, hogy most debütáló rendező jegyzi, nem mutat bizonytalanságokat, megoldatlanságokat. Nem rugaszkodik el az eredeti darabtól, nem törekszik formabontásra, klasszikus alapokon nyugvó, kiegyensúlyozott, a színészekre bizalommal támaszkodó munka. Végeredményét tekintve éppen olyan meggyőző, mint a szintén pályakezdő Bélai Marcel rendezése, aki nemrégiben szatmárnémetiben egy több ponton is formabontó, a játszási hagyományon túllépő A kriplit állított színre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.