Könyv

Bekerített testek

Silvia Federici: A boszorkányüldözésektől a nőgyilkosságokig

Kritika

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

A boszorkányüldözések elterjedését számos okra és motivációra szokták visszavezetni. Ilyen a nőgyűlölet, a járvány, a magas gyermekhalandóság miatti bűnbakkeresés, az eretnekek elleni hangulatkeltés. Felmerül a katolikus és a protestáns vallási „versengés” is, az éghajlatváltozás (kis jégkorszak) hatása, az olyan kicsinyes indokról már nem is beszélve, mint a megvádoltak vagyoná­nak megszerzése. Federici fő tézise szerint a boszorkányüldözés a kapitalizmus kialakulásához, az eredeti tőkefelhalmozáshoz köthető fegyelmezési gyakorlat. Állítja, hogy a 16–17. századi Angliában például elsősorban azok a nők váltak áldozattá, akik tiltakoztak a korábban közösségi használatú földek bekerítése ellen, és nem fogadták el az azzal járó szegénységet és alávetettséget. Ellenállásukat üldözőik az „ördöggel kötött szövetségként” bélyegezték meg, és megbüntetésük a többiek elrettentését szolgálta a lázadástól. A vádiratokban ugyan nem szerepel, hogy a vádlott ez ellen protestált volna, de Federici földrajzi és időbeli egybeesésekkel támasztja alá – bár közvetett módon – az összefüggést. A jegyzőkönyvbe vett fenyegetőzés, átkozódás, a perbe vont asszony konfliktuskereső természete akár igaz is lehetett, ahogy esetenként a tulajdon megrongálása is, de a szerző szerint a megfosztottság, peremre szorulás, a közösségi védőháló elvesztése válthatta ki az ilyesmit.

A kapitalista rendszer kialakulásával megvalósult a nyilvános és a magánszféra szigorú és társadalmi nemmel felruházott elválasztása, amely a női szexualitás kordában tartását is megkövetelte. Azaz, a nők testét is „bekerítették”: feladatuk a munkaerő reprodukálása lett. Perbe fogták (és gyakran gyermekgyilkossággal vádolták) a szexuális normákat áthágó nőket, valamint azokat is, akik természetismeretükkel, gyógyító tevékenységükkel ambivalens pozíciót vívtak ki a közösségben. Az idős nők azért váltak gyakran céltáblává, mert fennállt a veszély, hogy tudásukat átadják a fiataloknak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.