Könyv

Bekerített testek

Silvia Federici: A boszorkányüldözésektől a nőgyilkosságokig

Kritika

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

A boszorkányüldözések elterjedését számos okra és motivációra szokták visszavezetni. Ilyen a nőgyűlölet, a járvány, a magas gyermekhalandóság miatti bűnbakkeresés, az eretnekek elleni hangulatkeltés. Felmerül a katolikus és a protestáns vallási „versengés” is, az éghajlatváltozás (kis jégkorszak) hatása, az olyan kicsinyes indokról már nem is beszélve, mint a megvádoltak vagyoná­nak megszerzése. Federici fő tézise szerint a boszorkányüldözés a kapitalizmus kialakulásához, az eredeti tőkefelhalmozáshoz köthető fegyelmezési gyakorlat. Állítja, hogy a 16–17. századi Angliában például elsősorban azok a nők váltak áldozattá, akik tiltakoztak a korábban közösségi használatú földek bekerítése ellen, és nem fogadták el az azzal járó szegénységet és alávetettséget. Ellenállásukat üldözőik az „ördöggel kötött szövetségként” bélyegezték meg, és megbüntetésük a többiek elrettentését szolgálta a lázadástól. A vádiratokban ugyan nem szerepel, hogy a vádlott ez ellen protestált volna, de Federici földrajzi és időbeli egybeesésekkel támasztja alá – bár közvetett módon – az összefüggést. A jegyzőkönyvbe vett fenyegetőzés, átkozódás, a perbe vont asszony konfliktuskereső természete akár igaz is lehetett, ahogy esetenként a tulajdon megrongálása is, de a szerző szerint a megfosztottság, peremre szorulás, a közösségi védőháló elvesztése válthatta ki az ilyesmit.

A kapitalista rendszer kialakulásával megvalósult a nyilvános és a magánszféra szigorú és társadalmi nemmel felruházott elválasztása, amely a női szexualitás kordában tartását is megkövetelte. Azaz, a nők testét is „bekerítették”: feladatuk a munkaerő reprodukálása lett. Perbe fogták (és gyakran gyermekgyilkossággal vádolták) a szexuális normákat áthágó nőket, valamint azokat is, akik természetismeretükkel, gyógyító tevékenységükkel ambivalens pozíciót vívtak ki a közösségben. Az idős nők azért váltak gyakran céltáblává, mert fennállt a veszély, hogy tudásukat átadják a fiataloknak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.