Színház

Gyilkosok szemlélője

John Malkovich – Anastasya Terenkova: The Infamous Ramirez Hoffman

Kritika

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Bolaño számára a művészet és az esztétikum legalább olyan könnyen állítható a gonosz, mint a jó szolgálatába: az Éjszaka Chilében egyik jelenetében az értelmiségi elit versekről és színházról beszélget, míg a pincében embereket kínoznak. A Távoli csillag rémalakja pedig avantgárd költő és sorozatgyilkos egyszerre.

Az irodalom rettenetes amoralitása Bolaño magyarul meg nem jelent La literatura nazi en América című kötetében jelenik meg legerőteljesebben, mely mű a dél-amerikai náci írók és költők bestiáriuma. Noha az alakok fiktív személyek, a leírt történések egy része valós: a Pinochet-féle fasiszta puccs után Chile brutális és véres hely volt 1973-ban. A könyv utolsó fejezetében a hírhedt Ramirez Hoffmanról olvasunk – az ő történetét később a Távoli csillagban bővítette kisregénnyé az író.

Felolvasószínházában a kétszeres Oscar-díjas színész a magnetikus karakterét teljességgel Bolaño szolgálatába állította. Anastasya Terenkova zongorán, Andrej Bielow hegedűn, Fabrizio Colombo pedig bandoneónon játszott kíséretet egészen változatos repertoárból: Vivaldi, Mozart, Astor Piazzolla, Alfred Schnittke, Max Richter, Erik Satie, Giovanni Sollima vagy éppen a Doors műveit heves, olykor szándékosan rontott formában, erőteljes gesztusokkal és vad csapásokkal. Szüntelenül vibráló jelenlétük nélkül nem lett volna ilyen megrázó Malkovich hangja sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.