Színház

Gyilkosok szemlélője

John Malkovich – Anastasya Terenkova: The Infamous Ramirez Hoffman

Kritika

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Bolaño számára a művészet és az esztétikum legalább olyan könnyen állítható a gonosz, mint a jó szolgálatába: az Éjszaka Chilében egyik jelenetében az értelmiségi elit versekről és színházról beszélget, míg a pincében embereket kínoznak. A Távoli csillag rémalakja pedig avantgárd költő és sorozatgyilkos egyszerre.

Az irodalom rettenetes amoralitása Bolaño magyarul meg nem jelent La literatura nazi en América című kötetében jelenik meg legerőteljesebben, mely mű a dél-amerikai náci írók és költők bestiáriuma. Noha az alakok fiktív személyek, a leírt történések egy része valós: a Pinochet-féle fasiszta puccs után Chile brutális és véres hely volt 1973-ban. A könyv utolsó fejezetében a hírhedt Ramirez Hoffmanról olvasunk – az ő történetét később a Távoli csillagban bővítette kisregénnyé az író.

Felolvasószínházában a kétszeres Oscar-díjas színész a magnetikus karakterét teljességgel Bolaño szolgálatába állította. Anastasya Terenkova zongorán, Andrej Bielow hegedűn, Fabrizio Colombo pedig bandoneónon játszott kíséretet egészen változatos repertoárból: Vivaldi, Mozart, Astor Piazzolla, Alfred Schnittke, Max Richter, Erik Satie, Giovanni Sollima vagy éppen a Doors műveit heves, olykor szándékosan rontott formában, erőteljes gesztusokkal és vad csapásokkal. Szüntelenül vibráló jelenlétük nélkül nem lett volna ilyen megrázó Malkovich hangja sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."