Lemez

Gyúlnak a fények

Alison Goldfrapp: The Love Invention

  • - minek -
  • 2023. június 7.

Kritika

Szép számmal akadnak olyanok a popvilágban, akiknek tinédzserként hull az ölükbe a világhír, míg mások hosszú időn át, sok kitérővel küzdenek meg a sikerért, s ha látszólag későn rajtoltak is, mégis mindig akkor érnek oda a célhoz, amikor kell.

Az észak-londoni környezetből származó, iskolai tanulmányait egy zárdában kezdő Alison Goldfrapp például sokat és hosszan dolgozott azon, hogy kitűnjön azok közül, akik hozzá hasonló, izgalmas hangi adottságokkal bírtak. Segítette őt, hogy nemcsak már-már operai mélységgel bíró hangja, de titokzatossá formált színpadi-előadói figurája, tudatosan artisztikus gesztusai is különös szexepilt kölcsönöztek önmagában is izgalmas zenei produkciójának.

Goldfrapp neve először azok számára tűnhetett ismerősnek, akik a kora kilencvenes évek elektronikus zenéivel ismerkedtek: például több kompozícióban (Sad but True, Are We Here) is hallhatjuk szinte túlvilági, a célhoz képest csaknem túlképzettnek tűnő hangját az Orbital híres harmadik albumán, amelynek Snivilization volt a címe. Goldfrapp 1993–1994-ben közreműködött a Dreadzone több felvételén is, és ő énekelt Tricky legendás bemutatkozó albumán, a Maxinquaye-en hallható Pumpkin című számban is.

Az énekesnő a kilencvenes évek végén találkozott Will Gregory-val, a már akkor is jó nevű producer-zenésszel, aki – a Pumpkinban nyújtott alakítását hallva – rávette a közös munkára. Goldfrapp néven alkotó duójuk hét, többnyire igen jó albumot rögzített az évek során, és közben az egyik leglátványosabb és szórakoztatóbb koncertattrakcióvá nőtték ki magukat. A glam rockból, diszkóból, szintipopból, és finom, 21. századi elektronikus tánczenékből összegyúrt attrakciójuk komoly rajongótábort gyűjtött köréjük szakmai körökben és laikus zenebolondok között egyaránt. Nem titok, hogy egy időben többek között Madonna és Kylie Minogue számára is sok inspirációt nyújtottak egy-egy következő, persze mindig csak részleges zenei újjászületéshez. A csúcsra a 2005-ös Supernature albumukkal kerültek fel, a kivételes, a táncolhatóságot a maximális muzikalitással ötvöző lemezen szinte minden rendben volt, még Grammyre is jelölték őket. Ám miközben későbbi lemezeik sem nélkülözték az izgalmakat, az utóbbi néhány évben nyilvánvalóvá vált, hogy kettejük útjai elválnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.