Koncert

Utcazene

Ligeti 100: Ligeti találkozik Kurtággal; Ligeti Ensemle, Vajda Gergely, Keller András

Kritika

Mint egy hatásvadász romantikus szimfónia, a BMC Ligeti-fesztiválja is a végére tartogatta a nagy csúcspontokat. (Az első beszámolónkat lásd: Haj, ifjúság, Magyar Narancs, 2023. június 1.) A Ligeti találkozik Kurtággal című koncertet Pierre Charial produkciója nyitotta. A 80 éves, hórihorgas, mutatványosra emlékeztető kintornás még Ligetivel dolgozta ki a mester jó néhány darabjának átiratát.

Ez a látványnak sem utolsó mechanikus orgona roppant meggyőző hangzásban keltette életre a Musica ricercata zongoraciklus több tételét, és az eredetileg csembalóra írt Continuumot. Az ünnepelt fia, Lucas Ligeti a fesztivál több koncertjén is fellépett, s ezúttal bemutatta hangszerét, az elektronikus marimba luminát  is (ez egy MIDI kontroller, amely a marimba felületét használja), ekként szinte a végtelenségig tágítva az egyetlen ütőhangszeres által előadható hangzások lehetőségét. Lukas Ligeti az édesapjától örökölte az afrikai tradicio­nális zenék iránti érdeklődését, és a fesztivál egy korábbi koncertjén elhangzott, Dambangoma című darabjában izgalmasan ötvözte az afrikai és az európai zene hagyományát. A szombati hangversenyen bemutatott, hosszadalmas és kevés invencióról tanúskodó darabjai, valamint improvizációja viszont azt bizonyította, hogy a csúcstechnika vívmányainak alkalmazása nem pótolja az igazi tehetséget.

Sokkal kedvezőbb képet adtak magukról a zongoristaként máris világhírű Nicolas Namoradze kompozíciói, amelyek Ligeti György zongoraetűdjeinek hatását tükröző, formás és magvas zeneszerzői ujjgyakorlatok. Az est második felében Csalog Gábor és Kemenes András villantotta fel az egészen fiatal Ligeti zongorás és négykezes darabjait. Az egész életmű ismeretében tanulságos újra és újra felfedezni, hogy a zseni oroszlánkörmei már e korai opusokban is megmutatkoznak. Ezután pedig valóságos sztárparádé vette kezdetét. A nemzetközi koncertélet legkeresettebb alakjait láttuk, akik hihetetlen, de valóban ezekért a 10–15 percnyi fel­lépésekért érkeztek: tisztelegni

legalább annyira Kurtág, mint amennyire Ligeti előtt. Kim Kashkashian brácsájának gyönyörű, telt tónusa Kurtág Jelek, játékok, üzenetek sorozatából válogatott két kis ciklusban ragyogott fel, amely Ligeti Brácsaszonátájának nyitótételét keretezte. Víkingúr Ólafsson, az izlandi zongorista Bach, Bartók, Mozart és kortárs izlandi szerzők (Snorri Sigfús Birgisson és Sigvaldi Kaldalóns) műveivel társította Kurtág Játékok sorozatának kis zongoradarabjait.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk