Koncert

Utcazene

Ligeti 100: Ligeti találkozik Kurtággal; Ligeti Ensemle, Vajda Gergely, Keller András

Kritika

Mint egy hatásvadász romantikus szimfónia, a BMC Ligeti-fesztiválja is a végére tartogatta a nagy csúcspontokat. (Az első beszámolónkat lásd: Haj, ifjúság, Magyar Narancs, 2023. június 1.) A Ligeti találkozik Kurtággal című koncertet Pierre Charial produkciója nyitotta. A 80 éves, hórihorgas, mutatványosra emlékeztető kintornás még Ligetivel dolgozta ki a mester jó néhány darabjának átiratát.

Ez a látványnak sem utolsó mechanikus orgona roppant meggyőző hangzásban keltette életre a Musica ricercata zongoraciklus több tételét, és az eredetileg csembalóra írt Continuumot. Az ünnepelt fia, Lucas Ligeti a fesztivál több koncertjén is fellépett, s ezúttal bemutatta hangszerét, az elektronikus marimba luminát  is (ez egy MIDI kontroller, amely a marimba felületét használja), ekként szinte a végtelenségig tágítva az egyetlen ütőhangszeres által előadható hangzások lehetőségét. Lukas Ligeti az édesapjától örökölte az afrikai tradicio­nális zenék iránti érdeklődését, és a fesztivál egy korábbi koncertjén elhangzott, Dambangoma című darabjában izgalmasan ötvözte az afrikai és az európai zene hagyományát. A szombati hangversenyen bemutatott, hosszadalmas és kevés invencióról tanúskodó darabjai, valamint improvizációja viszont azt bizonyította, hogy a csúcstechnika vívmányainak alkalmazása nem pótolja az igazi tehetséget.

Sokkal kedvezőbb képet adtak magukról a zongoristaként máris világhírű Nicolas Namoradze kompozíciói, amelyek Ligeti György zongoraetűdjeinek hatását tükröző, formás és magvas zeneszerzői ujjgyakorlatok. Az est második felében Csalog Gábor és Kemenes András villantotta fel az egészen fiatal Ligeti zongorás és négykezes darabjait. Az egész életmű ismeretében tanulságos újra és újra felfedezni, hogy a zseni oroszlánkörmei már e korai opusokban is megmutatkoznak. Ezután pedig valóságos sztárparádé vette kezdetét. A nemzetközi koncertélet legkeresettebb alakjait láttuk, akik hihetetlen, de valóban ezekért a 10–15 percnyi fel­lépésekért érkeztek: tisztelegni

legalább annyira Kurtág, mint amennyire Ligeti előtt. Kim Kashkashian brácsájának gyönyörű, telt tónusa Kurtág Jelek, játékok, üzenetek sorozatából válogatott két kis ciklusban ragyogott fel, amely Ligeti Brácsaszonátájának nyitótételét keretezte. Víkingúr Ólafsson, az izlandi zongorista Bach, Bartók, Mozart és kortárs izlandi szerzők (Snorri Sigfús Birgisson és Sigvaldi Kaldalóns) műveivel társította Kurtág Játékok sorozatának kis zongoradarabjait.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.