Lemez

Haikuk a Glissotarra

Váczi Dániel Glissonic Trió: Urobo

Kritika

Merész és frappáns, csupa fricska és hangszálka, könnyed, szellemes és elgondolkodtató Váczi Dániel triójának új lemeze.

A zenekarvezető jellemző szerénysége éles kontrasztban áll bátorságával, amellyel az alapokig képes meghaladni a zenélés szokásos módjait: a bevett skálák, de még a hangkészlet is a dekonstrukció tárgya. Váczi hasonlíthatatlanul egyéni módszerének gyökerei talán abban rejlenek, hogy előbb volt biológus, aztán lett zenész, miközben a természettudományos gondolkodást sem vágta sutba, továbbá az is, hogy előbb hegedült, aztán szaxofonozott.

Váczi Dániel zenekara általában a „jazz” skatulyába kerül, ami annyiban indokolt, hogy improvizatív – bár sok más zenében is van érdemi rögtönzés. Közelebb járunk a lényegéhez, ha kortárs zenének gondoljuk és értjük, abban is többször van már improvizáció, mint az utóbbi századok európai zenetörténetében. De a Váczi-trió a műfaji kritériumokat is figyelmen kívül hagyja. Új, harmadik sorlemezén háromféle darab szerepel. Az első a hagyományos értelemben vett kompozíciók előadása. A második egy gondolati mag, egy nem teljesen lekottázott ötlet kibontása, életre keltése, a harmadik pedig a teljesen kötetlen, semmilyen formai vagy más tartalmat előzetesen meg nem fogalmazó vagy akár csak körülíró, szabad rögtönzéses játék.

Ezzel el is érkeztünk a 2025 legelején megjelenő lemez címéhez: Urobo. Ez a zenekarvezető találmánya, egy kísérleti fázisban lévő logikai játék, amelyet lehet egyedül a gép ellen, de társasjáték formájában is játszani – mindig tizenkét lépésben. Többféle változatban is kifejlesztették, próbaverziója elérhető a neten is. A központi helyen szereplő track – az LP-n a második oldal nyitószáma – jó alkalom a trió bemutatására. Pozsár Máté, aki zongorán, Rhodes-on és analóg szintetizátoron játszik, egy hosszabb akusztikus zongoraszólóval indít többféle, egymásba kapcsolódó témát, a lemez talán leginkább hagyományos stílusban megfogant részeként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.