Lemez

Haikuk a Glissotarra

Váczi Dániel Glissonic Trió: Urobo

Kritika

Merész és frappáns, csupa fricska és hangszálka, könnyed, szellemes és elgondolkodtató Váczi Dániel triójának új lemeze.

A zenekarvezető jellemző szerénysége éles kontrasztban áll bátorságával, amellyel az alapokig képes meghaladni a zenélés szokásos módjait: a bevett skálák, de még a hangkészlet is a dekonstrukció tárgya. Váczi hasonlíthatatlanul egyéni módszerének gyökerei talán abban rejlenek, hogy előbb volt biológus, aztán lett zenész, miközben a természettudományos gondolkodást sem vágta sutba, továbbá az is, hogy előbb hegedült, aztán szaxofonozott.

Váczi Dániel zenekara általában a „jazz” skatulyába kerül, ami annyiban indokolt, hogy improvizatív – bár sok más zenében is van érdemi rögtönzés. Közelebb járunk a lényegéhez, ha kortárs zenének gondoljuk és értjük, abban is többször van már improvizáció, mint az utóbbi századok európai zenetörténetében. De a Váczi-trió a műfaji kritériumokat is figyelmen kívül hagyja. Új, harmadik sorlemezén háromféle darab szerepel. Az első a hagyományos értelemben vett kompozíciók előadása. A második egy gondolati mag, egy nem teljesen lekottázott ötlet kibontása, életre keltése, a harmadik pedig a teljesen kötetlen, semmilyen formai vagy más tartalmat előzetesen meg nem fogalmazó vagy akár csak körülíró, szabad rögtönzéses játék.

Ezzel el is érkeztünk a 2025 legelején megjelenő lemez címéhez: Urobo. Ez a zenekarvezető találmánya, egy kísérleti fázisban lévő logikai játék, amelyet lehet egyedül a gép ellen, de társasjáték formájában is játszani – mindig tizenkét lépésben. Többféle változatban is kifejlesztették, próbaverziója elérhető a neten is. A központi helyen szereplő track – az LP-n a második oldal nyitószáma – jó alkalom a trió bemutatására. Pozsár Máté, aki zongorán, Rhodes-on és analóg szintetizátoron játszik, egy hosszabb akusztikus zongoraszólóval indít többféle, egymásba kapcsolódó témát, a lemez talán leginkább hagyományos stílusban megfogant részeként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.