Lemez

Haikuk a Glissotarra

Váczi Dániel Glissonic Trió: Urobo

Kritika

Merész és frappáns, csupa fricska és hangszálka, könnyed, szellemes és elgondolkodtató Váczi Dániel triójának új lemeze.

A zenekarvezető jellemző szerénysége éles kontrasztban áll bátorságával, amellyel az alapokig képes meghaladni a zenélés szokásos módjait: a bevett skálák, de még a hangkészlet is a dekonstrukció tárgya. Váczi hasonlíthatatlanul egyéni módszerének gyökerei talán abban rejlenek, hogy előbb volt biológus, aztán lett zenész, miközben a természettudományos gondolkodást sem vágta sutba, továbbá az is, hogy előbb hegedült, aztán szaxofonozott.

Váczi Dániel zenekara általában a „jazz” skatulyába kerül, ami annyiban indokolt, hogy improvizatív – bár sok más zenében is van érdemi rögtönzés. Közelebb járunk a lényegéhez, ha kortárs zenének gondoljuk és értjük, abban is többször van már improvizáció, mint az utóbbi századok európai zenetörténetében. De a Váczi-trió a műfaji kritériumokat is figyelmen kívül hagyja. Új, harmadik sorlemezén háromféle darab szerepel. Az első a hagyományos értelemben vett kompozíciók előadása. A második egy gondolati mag, egy nem teljesen lekottázott ötlet kibontása, életre keltése, a harmadik pedig a teljesen kötetlen, semmilyen formai vagy más tartalmat előzetesen meg nem fogalmazó vagy akár csak körülíró, szabad rögtönzéses játék.

Ezzel el is érkeztünk a 2025 legelején megjelenő lemez címéhez: Urobo. Ez a zenekarvezető találmánya, egy kísérleti fázisban lévő logikai játék, amelyet lehet egyedül a gép ellen, de társasjáték formájában is játszani – mindig tizenkét lépésben. Többféle változatban is kifejlesztették, próbaverziója elérhető a neten is. A központi helyen szereplő track – az LP-n a második oldal nyitószáma – jó alkalom a trió bemutatására. Pozsár Máté, aki zongorán, Rhodes-on és analóg szintetizátoron játszik, egy hosszabb akusztikus zongoraszólóval indít többféle, egymásba kapcsolódó témát, a lemez talán leginkább hagyományos stílusban megfogant részeként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.