Könyv

Hátha valami mégis

Benedek Szabolcs: Nothing Is Real – 21 Beatles-dal

Kritika

A szerzőről egészen a huszonnyolc évvel ezelőtti irodalmi feltűnése óta tudható, hogy egy két lábon járó Beatles-enciklopédia.

Tényekben és fikcióban egyaránt kényelmesen mondja és mondja a magáét: az Így élt John Lennon egy ábrándos, párhuzamos univerzumban játszódik, a Beatles vágatlanul és a Beatles-apokrif pedig úgynevezett valós eseményeket mesél el. A legújabb hódolatműve ügyesen kétfelől közelíti a témát. Már a cím is a Beatles-talány lényegét kínálja: nem számít, elhisszük-e, úgysem valóságos – ezt pedig onnan tudjuk, hogy a Beatles volt szíves közölni ezt velünk a Strawberry Fields Foreverben.

A Nothing Is Realben a Beatles-életmű egyszerre kerete és alapja a történetnek. (A Beatles a 20. század egyik legnagyobb rejtélye. A Beatlesnek nincs is titka.) A cselekményt huszonegy Beatles-dal világítja meg és át, ám közben minden dal a történet szereplőjévé is válik egyben. (A Beatlest nem lehet elviselni. A Beatles nélkül nem lehet élni.) A fejezetek formája a beszélgetés: egy budapesti kocsmában megismerkedik egy ötvenes férfi (foglalkozását tekintve újságíró egy önkormányzati lapnál), egy nála jóval fiatalabb nővel. (A Beatles összesen hét évig volt életképes, miközben a nyolcvanegy éves Sir Mick még ma is bármikor lepogóz egy gimnazistát.) Beszédbe elegyednek, előbb csak hébe-korba, majd rendszeresen találkozni kezdenek, előbb barátokká válnak, végül viszonyuk lesz – mert bár a férfi elhidegült házasságban él, eszében sincs elválni. (Nem csoda, hogy maguk a Beatle-ek hanyatt-homlok menekültek a saját meteorhatásuktól Indiába, az LSD-be, a korai halálba.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.