Könyv

Hátha valami mégis

Benedek Szabolcs: Nothing Is Real – 21 Beatles-dal

Kritika

A szerzőről egészen a huszonnyolc évvel ezelőtti irodalmi feltűnése óta tudható, hogy egy két lábon járó Beatles-enciklopédia.

Tényekben és fikcióban egyaránt kényelmesen mondja és mondja a magáét: az Így élt John Lennon egy ábrándos, párhuzamos univerzumban játszódik, a Beatles vágatlanul és a Beatles-apokrif pedig úgynevezett valós eseményeket mesél el. A legújabb hódolatműve ügyesen kétfelől közelíti a témát. Már a cím is a Beatles-talány lényegét kínálja: nem számít, elhisszük-e, úgysem valóságos – ezt pedig onnan tudjuk, hogy a Beatles volt szíves közölni ezt velünk a Strawberry Fields Foreverben.

A Nothing Is Realben a Beatles-életmű egyszerre kerete és alapja a történetnek. (A Beatles a 20. század egyik legnagyobb rejtélye. A Beatlesnek nincs is titka.) A cselekményt huszonegy Beatles-dal világítja meg és át, ám közben minden dal a történet szereplőjévé is válik egyben. (A Beatlest nem lehet elviselni. A Beatles nélkül nem lehet élni.) A fejezetek formája a beszélgetés: egy budapesti kocsmában megismerkedik egy ötvenes férfi (foglalkozását tekintve újságíró egy önkormányzati lapnál), egy nála jóval fiatalabb nővel. (A Beatles összesen hét évig volt életképes, miközben a nyolcvanegy éves Sir Mick még ma is bármikor lepogóz egy gimnazistát.) Beszédbe elegyednek, előbb csak hébe-korba, majd rendszeresen találkozni kezdenek, előbb barátokká válnak, végül viszonyuk lesz – mert bár a férfi elhidegült házasságban él, eszében sincs elválni. (Nem csoda, hogy maguk a Beatle-ek hanyatt-homlok menekültek a saját meteorhatásuktól Indiába, az LSD-be, a korai halálba.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.