Kiállítás

Istennő vagy szajha?

Dívák & Ikonok

Kritika

A kiállítást eredetileg a Victoria and Albert Museumban rendezték meg, majd elsőként Budapestre érkezett, ahol magyar dívákkal egészült ki a „repertoár”.

A tárlat felvonultatja a dívákat a 19. századtól napjainkig: fellépőruhák, ereklyék, fejékek, plakátok, filmrészletek, videóklipek, hanganyagok segítségével vezet be minket a dívaság rejtelmeibe. Ha ehhez még elolvassuk a mellékelt szövegeket is, komplex képet kaphatunk a dívalét ellentmondásos voltáról. A kiállítás hátborzongató hatása a sűrűségében rejlik.

Ahogy belépünk a félhomályos térbe – ahol az ismertető szövegek alig olvashatók, mert egy részük vagy árnyékban van, vagy egyszerűen becsillog –, Bellini Norma című operájának egyik áriája hallható Maria Callas előadásában, összemosódva a többi teremből beszűrődő hangokkal. A hangorgia változatos női hangjai közé egy férfihang (Freddy Mercury) is bekúszik. Férfi is lehet díva, állítja a kiállítás, így kap helyet például Prince, Elton John és Demjén Ferenc is. Bár elgondolkodtató, hogy az eredetileg nőkre akasztott címet, amelynek többrétegű jelentését is a nők vívták ki maguknak, miért kaphatják meg a férfiak is, legyen bármennyire dívaszerű is a megjelenésük. A díva szó a latin isteni (divina) jelzőből származik, és a 19. században terjedt el a kivételesen tehetséges opera-énekesnők jellemzéseként.

A szót azóta millió jelentéssel ruháztuk fel, és nemcsak a rajongás és csodálat kapcsolódik hozzá, hanem a szajhaság, a nehéz természetűség, a kezelhetetlenség bélyege is, amitől annyi díva szenvedett minden történelmi korban. Bette Davis ikonikus mondata is példa erre: „Ha egy férfi mondja el a véleményét, akkor férfi. Ha egy nő, akkor szajha.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.