Színház

Házasok hátrányban

Edward Albee: Nem félünk a farkastól

Kritika

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Martha (Bakonyi Csilla), a „ház úrnője” és a rektor lánya látja vendégül – apja visszautasíthatatlan kérésének eleget téve – a matematika tanszékre frissen szerződtetett fiatal professzort, a kocka hasáról is széles körben ismert Nicket (Csabai Csongor) és annak újdonsült feleségét, Honey-t (Bartos Ági). Előbbiről kiderül több más mellett, hogy nem matematika, hanem biológia, utóbbiról, hogy nem is volt terhes, csak kitömte, Martha férjéről, a történelemtanár George-ról (Crespo Rodrigo), hogy mégsem puhány, Marthával közös gyermekükről pedig az, hogy nem létezik. Közben, ahogy a színházi bohózatok páros randevúinál lenni szokott, a játszók itt-ott összegabalyodnak.

A tragikomédia szerint semmi sem az köröttünk, aminek látszik, és ami jó lenne, az is csak illúzió. Az „amerikai álom” mítosza foszlik, a félig üres és félig teli pohár délibáb, nézünk bele minden oldalról a brandys pohárba. Ezen az estén e poharak félig üresek, pedig rendre töltik beléjük a töményet. Albee láz­álma megelevenedik: házasság is, karrier is zátonyra fut mindig, mindenki esetében, csak az a kérdés, kinél mikor következik be mindez. A dráma középpontjában található nem létező, a mese szerint épp vidéken tartózkodó fiúgyermek lenne hivatott Martha és George kapcsolatát egyben tartani, ám amikor vendégeik számára nyilvánvalóvá válnak az ellentmondások, a képzelt szülők egymással sem tudják továbbjátszani a színjátékukat. A vendéglátók nem takargatják jellemüket, közönségesek és gorombák, egymással és a vendégeikkel is, nem disztingválnak, lehull az intellektuális lepel. A fiatalokat sem kell félteni, visszaprovokálnak, a párok folyamatosan próbálnak egymás fölé kerekedni. Az italozásban Honey viszi a prímet, megy is ki hányni nem egyszer. Sok ponton tetten érhető Guelmino Sándor rendezésében a darab komponáltsága, például Honey gyomorbántalmai kapcsán is: a rosszullétek egyszerre utalnak a részegségre és a terhességre, Honey korábbi álterhességére is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”