Film

Helyzetgyakorlatok

Fliegauf Benedek: Rengeteg – Mindenhol látlak

  • 2021. augusztus 4.

Kritika

Pályaindító film volt a Rengeteg, eredeti, szokatlan, izgalmas. Hét, egymással közvetlenül össze nem függő etűd, hét, visszatérő kört le­író párbeszéd, hét, ítéletalkotó reflexeinket próbára tevő, nyitott befejezésű, ám önmagukba zárult világok találkozásra való képtelenségét megjelenítő szituáció.

Ez a mostani Rengeteg is hét, párbeszédekben kibontakozó epizódból áll, a szerkezet követi a korábbiét, a közelikre koncentráló, a belső vágást (hirtelen átigazítást) előnyben részesítő kamerakezelés is a korábbit idézi. Ám eltelt majdnem két évtized. Ez idő alatt Fliegauf sikeres rendezővé vált, a (jelen munkát is Ezüst Medvével elismerő) Berlini Filmfesztiválra úgyszólván hazajár a díjakért, nem csak követi, de formálja is a művészfilmes trendet. Sikerének záloga filmjeinek ügyesen kimunkált, sejtelmes hangulata, az elemelt (olykor talán túlontúl is el­emelt) narráció. A legtöbb elismerést jellemző módon a legproblematikusabb Csak a szél kapta – a 2008-as, rasszista indítékú cigánygyilkosságokat feldolgozó mű egyetlen helyszínre koncentrálta az eseményeket, feje tetejére állítva az egész problematikát, hiszen a sorozatgyilkosság éppen azért volt kivitelezhető, mert egymástól távoli helyszíneken valósították meg azokat, viszont az így leegyszerűsített viszonyrendszer megkönnyítette a művelt nyugati közönség számára, hogy a valóságos problémák megértése helyett kellemesen elborzongjon a mindent átha magyar rasszizmuson. Bogdán Árpád Genezise messze átgondoltabb és igazabb film (részben) ugyanerről. Zárójel bezárva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.