Film

Helyzetgyakorlatok

Fliegauf Benedek: Rengeteg – Mindenhol látlak

  • 2021. augusztus 4.

Kritika

Pályaindító film volt a Rengeteg, eredeti, szokatlan, izgalmas. Hét, egymással közvetlenül össze nem függő etűd, hét, visszatérő kört le­író párbeszéd, hét, ítéletalkotó reflexeinket próbára tevő, nyitott befejezésű, ám önmagukba zárult világok találkozásra való képtelenségét megjelenítő szituáció.

Ez a mostani Rengeteg is hét, párbeszédekben kibontakozó epizódból áll, a szerkezet követi a korábbiét, a közelikre koncentráló, a belső vágást (hirtelen átigazítást) előnyben részesítő kamerakezelés is a korábbit idézi. Ám eltelt majdnem két évtized. Ez idő alatt Fliegauf sikeres rendezővé vált, a (jelen munkát is Ezüst Medvével elismerő) Berlini Filmfesztiválra úgyszólván hazajár a díjakért, nem csak követi, de formálja is a művészfilmes trendet. Sikerének záloga filmjeinek ügyesen kimunkált, sejtelmes hangulata, az elemelt (olykor talán túlontúl is el­emelt) narráció. A legtöbb elismerést jellemző módon a legproblematikusabb Csak a szél kapta – a 2008-as, rasszista indítékú cigánygyilkosságokat feldolgozó mű egyetlen helyszínre koncentrálta az eseményeket, feje tetejére állítva az egész problematikát, hiszen a sorozatgyilkosság éppen azért volt kivitelezhető, mert egymástól távoli helyszíneken valósították meg azokat, viszont az így leegyszerűsített viszonyrendszer megkönnyítette a művelt nyugati közönség számára, hogy a valóságos problémák megértése helyett kellemesen elborzongjon a mindent átha magyar rasszizmuson. Bogdán Árpád Genezise messze átgondoltabb és igazabb film (részben) ugyanerről. Zárójel bezárva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.