Lemez

Időkapszula

25 éves az OK Computer

Kritika

Az 1985-ben alakult Radiohead első albuma, az 1993-as Pablo Honey jogosan alulértékelt mű, egyetlen darab slágerrel, a Creep című számmal. Azonban a két évvel később kiadott The Bendsre mintha kicserélték volna a zenekart: a korábbi önsajnáltató, másodvonalas alterrockot valami egészen más váltotta fel. 

Izgalmasabb lett a gitárhangzás, rendkívüli mértékben javult a dalszerzői teljesítmény, és annyira egyedivé vált a hangvétel, hogy az oxfordi zenekar teljes mértékben a saját jogán, az akkoriban tetőző britpop-hullámtól függetlenül vált sztárcsapattá.

Ezután természetesen megnőttek az elvárások a Radioheaddel kapcsolatban, és sokan várták kíváncsian a folytatást, a továbblépést. A zenészek első körben a saját kis ministúdiójukban kezdtek el dolgozni, ami lényegében egy átalakított fészer volt. Három-négy dalt már itt fejeztek be, de közben érezték, hogy inspirálóbb közegre van szükségük. Kibérelték hát Jane Seymour színésznő 15. századi vidéki kastélyát Bath mellett, ráadásul 100 ezer font előleget is kaptak a kiadójuktól, az EMI-tól – a mai lemezipari viszonyok közepette elképzelhetetlen az efféle gesztus. Thom Yorke-ék sok zenét is hallgattak ihletőül: késői Beatlest, Miles Davist, triphopot, DJ Shadow-t, Beach Boyst, Morriconét, Scott Walkert, Pixiest, kraut­rockot, R.E.M.-et, valamint Pink Floydot. A végeredményt hallva pedig többen is már a Floydhoz kezdték hasonlítani a Radioheadet, amit Jonny Greenwood gitáros intézett el annyival, hogy tőlük csak az 1971-es Meddle című lemezt szereti.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Jakob lova

  • SzSz

„A tehetséged olyan, mint a szalonna. Nem elég fellógatni a kéménynél. Először jól be kell dörzsölni sóval, majd mindennap ellenőrizni kell!” – tanácsolják Elsie-nek, akinek a szalonnához illő tehetsége konkrétan az éneklés.

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Nincs meglepetés

Ráfoghatjuk akármire, hogy lelki táplálék, fajunk szellemi öröksége, a művészet (egyik) elsődleges célja akkor is a nőszerzés. Eszmei fajfenntartás, ha úgy tetszik.

Minden út Rómába vezet

Azt túlzás lenne állítani, hogy David Gil­mour végigdolgozta volna az elmúlt 35 évet. A Pink Floyd énekes-gitárosa a kilencvenes évek elején ismerkedett meg Polly Samsonnal, akivel családot alapított, és aki lényegében a fő alkotótársa lett. Gilmour rengeteg időt töltött, illetve tölt még mindig a szeretteivel, és elsősorban emiatt ad ki csupán évtizedenként egy lemezt. 

Teszt

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Szellem a palackban

2024. január 1-jén nagy dolog történt Magyarországgal, évszázadonként jó, ha egy ilyen kitüntetett alkalom adódik, a teljes napfogyatkozás például biztosan smafu hozzá képest. Hazánk – nos, távolról sem elsőként a kontinensen – bevezette az italos palackok betétdíját, mindközönségesen az üvegvisszaváltást.

Falmelléki dallamok

A magyar uniós elnökségről szóló plenáris vitát ugyan lapzártánk után rendezik (amikor ezt önök olvassák: rendezték) az Európai Parlamentben, de Orbán Viktor reakciója a korábbi szereplései alapján előre kisakkozható.

„Idegen vagyok magamnak”

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.