Film

Iszony

Veronika Franz, Severin Fiala: Az ördög fürdője

Kritika

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Meglepetést keveset tartogat; talán csak azzal döbbent meg, micsoda mélységeit képes megmutatni a hétköznapi borzalomnak, és milyen kendőzetlenül teszi. A rendező páros olyasfajta realisztikus horrort produkál, hogy szinte kívánjuk, hogy inkább valami természetfeletti ólálkodjon a háttérben. Ám az iszonyat „csupán” a depresszióból fakad. A nyitójelenetet látva kétségünk sem lehet, hogy Az ördög fürdője a végsőkig és annál is tovább fog merészkedni: egy alsó-ausztriai parasztasszony kifejezéstelen arccal elsétál egy vízeséshez karjában csecsemőjével, majd tétovázás nélkül ledobja a kis csomagot a szakadékba. Ezután a falusi templomba megy, hogy megvallja bűnét. Az asszonyt a helyi közösség rituálisan kivégzi, testrészeit pedig babonás hitből maguk között elosztják. Ami a tetemből marad, az elrettentésül, groteszk szentélyként az erdő közepén kap helyet. A nő ujja a naiv, házassága előtt álló Agneshez (Anja Plaschg) kerül, hogy gyermekáldást hozzon az arának.

Bár gyermeket nem ad, a testrész (és annak elátkozott tulajdonosa) egészen másképp lesz hatással Agnesre. Férje, a bumfordi, jó szándékú Wolf (David Scheid) nem kívánja elhálni vele a nászt (mintha inkább jóvágású ivócimborája érdekelné), de szigorú anyósa az álmodozó nőt okolja a gyermektelenség miatt. Családjától elszigetelve és a monoton háztartási kötelezettségektől gyötörve egyre sötétebb gondolatai támadnak, ami előtt a falusi közösség és férje is értetlenül állnak. Bár a film végig Agnest követi, ő maga rejtve marad előttünk. Ez a homály Plaschg nyers, ösztönös játékából is fakad (eredetileg Soap&Skin néven szerzett nevet magának zenészként, a film kísérteties aláfestését is neki köszönhetjük).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.