Színház

„Jobban senki sem”

EMBTRAG

Kritika

Fiatalítás, érvényes koncepció és videóklipszerűség: ez a Székely Kriszta rendezte előadás titka. Ezek segítségével tudja világosan elénk tárni, hogy Madách drámájának frissen tartása igenis a közös érdekünk.

A Kamrában gyakran találkoztunk már eddig is a Katonához frissen szerződött színészekkel (jó példája a Magányos emberek, ahol a Tarnóczi Jakab vezette teljes alkotógárda a húszas korosztályból került ki), de a fiatalok igazából csak most jutottak el a nagyszínpadig. Székely egyértelműen a társulat fiatal tehetségeinek szerepbe hozásával operál: Lengyel Benjámin (a fiatal Ádám szerepében), Mentes Júlia (a fiatal Évaként), Béres Bence, Gloviczki Bernát, Jakab Balázs, Kanyó Kata és Pásztor Dániel – valamennyiüknek nagyon erős a színpadi jelenléte.

Lengyel könnyedén hozza Ádámot, már a szimpla jelenléte aktualizálja az előadást. A színpadkép is a máé: egy szupermarket hűtőrészlegében vagyunk, körös-körül kinyitható hűtős polcok, tele „milk” feliratú műanyag tejesflakonokkal, amelyek felvonásonként fogynak, míg a végén a felirat is eltűnik róluk – értsd, az élet kiüresedik. A tejjel zsúfolt polcok között, megtörve a flakonok uralmát, alma sorakozik (talán starking, nem látjuk jól messziről). A díszlet betalál, egyszerű, mégis nagyszabású a játéktér (díszlet és jelmez: Izsák Lili). Izgalmasak a fény­effektek is, nagy előnyük, hogy kicsit sem öncélúak (fénytechnika: Juhász András, Pető Gergő). Minden azon áll vagy bukik, mennyire érezzük frissnek a produktumot, az aludttej ide kevés lenne. Lengyel és Mentes a betondzsungel Ádám és Évája, üdék és szerelmesek. Mentes naiva szerepre termett, hiteles játékkal – ártatlan arccal és naiv bájjal – esik bűnbe, vagyis veszi le az almát a tiltott polcról. Ádám háziköntösben épp csak leugrik vásárolgatni a közeli szupermarketbe, később a középkorú és az idős Ádámok is ugyanilyen rikító mintás házi ruhában járják végig a színeket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.