Kiállítás

Urbanista szövettan

Andreas Fogarasi: Kyiv, Brussels, Budapest

Kritika

A Bécsben élő művész gyakran reflektál munkáiban a magyar kulturális emlékezet alig látható (elnyomott, eltüntetett, negligált) jelenségeire.

Legismertebb műve – amellyel a 2007-es Velencei Biennálén elnyerte az Arany Oroszlán díjat – a Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című videóinstalláció, amelyben hat budapesti művelődési ház (köztük a budai MOM, a mátyásföldi Ikarus és a kőbányai Pataky) kiüresedett, funkcióvesztett tereit „járja körül”. Olyan helyszíneket, amelyek egykoron sokféle, a tömegek által is elérhető kulturális programokat kínáltak. Míg e helyek lassan feledésbe merülnek, a kulturális emlékezetből politikai okokból is ki lehet törlődni. A humanista (ily módon némiképp utópisztikus) modern építészetet a régóta regnáló Orbán-kormány finoman szólva is megveti. Míg néhány éve a Budavári Országos Villamos Teherelosztó brutalista épülete ledózerolásra ítéltetett (mintegy kiebrudalták a kulturális örökségből), pár száz méterre onnan „értékké” minősült egy (több) sosem létezett épület betonba öntése, egy olyan kulturális kánon felépítése, amely a hatalom versus alattvalók viszonyában nézi és alakítja a kollektív vizualitást és a történelmet is. A napokban – egy egész hét (!) erejéig – véleményezésre közzétett új magyar építészeti törvény célja többek közt „a polgári jó ízlés elősegítése”, amelynek egyik, több mint érdekes hozadéka az lehet, hogy az „építészek munkáját kiszabadítja a számok és szabályok kizárólagosságából”. Holott minden bizonnyal a Lázár János által most követendőnek tekintett példaképek, mint Lechner vagy Makovecz is hittek abban, hogy statikusra szükség van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.