Kiállítás

Urbanista szövettan

Andreas Fogarasi: Kyiv, Brussels, Budapest

Kritika

A Bécsben élő művész gyakran reflektál munkáiban a magyar kulturális emlékezet alig látható (elnyomott, eltüntetett, negligált) jelenségeire.

Legismertebb műve – amellyel a 2007-es Velencei Biennálén elnyerte az Arany Oroszlán díjat – a Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című videóinstalláció, amelyben hat budapesti művelődési ház (köztük a budai MOM, a mátyásföldi Ikarus és a kőbányai Pataky) kiüresedett, funkcióvesztett tereit „járja körül”. Olyan helyszíneket, amelyek egykoron sokféle, a tömegek által is elérhető kulturális programokat kínáltak. Míg e helyek lassan feledésbe merülnek, a kulturális emlékezetből politikai okokból is ki lehet törlődni. A humanista (ily módon némiképp utópisztikus) modern építészetet a régóta regnáló Orbán-kormány finoman szólva is megveti. Míg néhány éve a Budavári Országos Villamos Teherelosztó brutalista épülete ledózerolásra ítéltetett (mintegy kiebrudalták a kulturális örökségből), pár száz méterre onnan „értékké” minősült egy (több) sosem létezett épület betonba öntése, egy olyan kulturális kánon felépítése, amely a hatalom versus alattvalók viszonyában nézi és alakítja a kollektív vizualitást és a történelmet is. A napokban – egy egész hét (!) erejéig – véleményezésre közzétett új magyar építészeti törvény célja többek közt „a polgári jó ízlés elősegítése”, amelynek egyik, több mint érdekes hozadéka az lehet, hogy az „építészek munkáját kiszabadítja a számok és szabályok kizárólagosságából”. Holott minden bizonnyal a Lázár János által most követendőnek tekintett példaképek, mint Lechner vagy Makovecz is hittek abban, hogy statikusra szükség van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.