Kiállítás

Urbanista szövettan

Andreas Fogarasi: Kyiv, Brussels, Budapest

Kritika

A Bécsben élő művész gyakran reflektál munkáiban a magyar kulturális emlékezet alig látható (elnyomott, eltüntetett, negligált) jelenségeire.

Legismertebb műve – amellyel a 2007-es Velencei Biennálén elnyerte az Arany Oroszlán díjat – a Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című videóinstalláció, amelyben hat budapesti művelődési ház (köztük a budai MOM, a mátyásföldi Ikarus és a kőbányai Pataky) kiüresedett, funkcióvesztett tereit „járja körül”. Olyan helyszíneket, amelyek egykoron sokféle, a tömegek által is elérhető kulturális programokat kínáltak. Míg e helyek lassan feledésbe merülnek, a kulturális emlékezetből politikai okokból is ki lehet törlődni. A humanista (ily módon némiképp utópisztikus) modern építészetet a régóta regnáló Orbán-kormány finoman szólva is megveti. Míg néhány éve a Budavári Országos Villamos Teherelosztó brutalista épülete ledózerolásra ítéltetett (mintegy kiebrudalták a kulturális örökségből), pár száz méterre onnan „értékké” minősült egy (több) sosem létezett épület betonba öntése, egy olyan kulturális kánon felépítése, amely a hatalom versus alattvalók viszonyában nézi és alakítja a kollektív vizualitást és a történelmet is. A napokban – egy egész hét (!) erejéig – véleményezésre közzétett új magyar építészeti törvény célja többek közt „a polgári jó ízlés elősegítése”, amelynek egyik, több mint érdekes hozadéka az lehet, hogy az „építészek munkáját kiszabadítja a számok és szabályok kizárólagosságából”. Holott minden bizonnyal a Lázár János által most követendőnek tekintett példaképek, mint Lechner vagy Makovecz is hittek abban, hogy statikusra szükség van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.