Rádió

Kebabpizza

Borízű hang a lelátóról – a 444 podcastje

Kritika

A podcast a hangzó újságírás gonzója vagy punkja, s hogy ez felszabadító megújulása, vagy épp válságtünete, hovatovább hattyúdala-e az audiozsurnalizmusnak, az továbbra is a befogadói ízlésen múlik. Az mindenesetre kétségtelen, hogy ami izgalom ma ebben a műfajban vagy műnemben lehet, az leginkább a podcast háza táján keresendő.

Ugyanakkor a műfaj sajátosságai miatt elég nagy a túlkínálat belőle, ami az egész jelenségre vethet némi árnyékot. Mivel olcsón előállítható és könnyen forgalmazható (megosztható), boldog-boldogtalan szakmányban gyártja a podcast márkajelzéssel ellátott hangzóanyagokat, amelyek a hagyományos rádiós for­mák­nál könnyebben fordulhatnak át önmaguk paródiájába. Látszólag egyszerű a forma, csak ki kell tölteni, zene sem kell hozzá, a dadogás is belefér, sőt, ha úgy akarjuk, téma sem kell feltétlenül. Ám mint általában, a podcast esetében is gyorsan világossá válik, hogy a minőségi egyszerűség marha kemény dió.

Az egyik legolvasottabb online lap, a 444.hu heti podcastje, amelynek májusban indított verzióját Winkler Róbert, Bede Márton és Uj Péter üzemelteti, és már a You­Tube-on is követhető, mindezeket a problémákat akrobatikusan átugorja vagy megkerüli, elsősorban az önirónia eszközével. A sorozatnak elvileg saját címe is van – Borízű hang a lelátóról –, ez már önmagában is erősen utal a várható tartalomra. Egyfajta szerkesztői anyagról van szó, amelyben a hét lényeges vagy abszolút lényegtelen témái kerülnek elő, bizonyos mértékig párhuzamosan a lap írott cikkeivel, de sokszor improvizatív módon le is válva azokról.

A szerepleosztás nagyjából a következő: Winkler Róbert a műsorvezető, ő vezeti fel az egyes témákat, illetve vezeti vissza hozzájuk a beszélgetést, amikor a többiek már nagyon elrugaszkodnak a kiinduló kérdésektől. Uj Péter főszerkesztő és Bede Márton a reflexióikat dolgozzák bele a hangzó masszába, az időnként „intelligens csöndként” hivatkozott Botos Tamás alighanem a technikai háttérért felelős.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.