Rádió

Kebabpizza

Borízű hang a lelátóról – a 444 podcastje

Kritika

A podcast a hangzó újságírás gonzója vagy punkja, s hogy ez felszabadító megújulása, vagy épp válságtünete, hovatovább hattyúdala-e az audiozsurnalizmusnak, az továbbra is a befogadói ízlésen múlik. Az mindenesetre kétségtelen, hogy ami izgalom ma ebben a műfajban vagy műnemben lehet, az leginkább a podcast háza táján keresendő.

Ugyanakkor a műfaj sajátosságai miatt elég nagy a túlkínálat belőle, ami az egész jelenségre vethet némi árnyékot. Mivel olcsón előállítható és könnyen forgalmazható (megosztható), boldog-boldogtalan szakmányban gyártja a podcast márkajelzéssel ellátott hangzóanyagokat, amelyek a hagyományos rádiós for­mák­nál könnyebben fordulhatnak át önmaguk paródiájába. Látszólag egyszerű a forma, csak ki kell tölteni, zene sem kell hozzá, a dadogás is belefér, sőt, ha úgy akarjuk, téma sem kell feltétlenül. Ám mint általában, a podcast esetében is gyorsan világossá válik, hogy a minőségi egyszerűség marha kemény dió.

Az egyik legolvasottabb online lap, a 444.hu heti podcastje, amelynek májusban indított verzióját Winkler Róbert, Bede Márton és Uj Péter üzemelteti, és már a You­Tube-on is követhető, mindezeket a problémákat akrobatikusan átugorja vagy megkerüli, elsősorban az önirónia eszközével. A sorozatnak elvileg saját címe is van – Borízű hang a lelátóról –, ez már önmagában is erősen utal a várható tartalomra. Egyfajta szerkesztői anyagról van szó, amelyben a hét lényeges vagy abszolút lényegtelen témái kerülnek elő, bizonyos mértékig párhuzamosan a lap írott cikkeivel, de sokszor improvizatív módon le is válva azokról.

A szerepleosztás nagyjából a következő: Winkler Róbert a műsorvezető, ő vezeti fel az egyes témákat, illetve vezeti vissza hozzájuk a beszélgetést, amikor a többiek már nagyon elrugaszkodnak a kiinduló kérdésektől. Uj Péter főszerkesztő és Bede Márton a reflexióikat dolgozzák bele a hangzó masszába, az időnként „intelligens csöndként” hivatkozott Botos Tamás alighanem a technikai háttérért felelős.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.