Színház

Két nyelven

Kozma Zsófi Rebeka: Present Imperfect

  • Sándor Panka
  • 2022. július 27.

Kritika

A MANYI-ra érdemes odafigyelni. A 2021 óta működő kultúrbázis izgalmas színfoltja Budának, rengeteg különféle programmal, kiállításokkal, koncertekkel, civil programokkal és performance-okkal. Befogadtak több Free­szfe-előadást is.

Kozma Zsófi a Freeszfe végzős hallgatója, akit az alkotás utolsó két hónapjában Hód Adrienn és Szabó Vera mentoráltak. A darab bemutatója még júniusban volt a Freeszfe színház és performansz osztálya szervezte Tokio Sunrise fesztiválon. Az egy évados képzés során fontos szempont volt a hallgatókkal egy olyan posztdramatikus színházcsinálói gyakorlat megismertetése, amely erőteljes párbeszédet folytat a jelen történéseivel. A fizikalitáson, az önreflexión, az asszociatív gondolkodáson keresztül foglalkoztak a jelenlét kérdéseivel. A Present Imperfect már címében is magában foglalja ezt a törekvést, hiszen arra az igeidőre utal, amely a jelenben zajló cselekvést nem tekinti befejezettnek.

A kapun belépve arra kérnek, hogy jól olvashatóan írjuk fel a nevünket a jelenléti ívre, majd a performance névsorolvasással kezdődik. Szerencsére ez alkalommal az osztály teljes létszámmal jelen van. Miután mindenkit megtapsoltunk, kezdődhet a tanóra. A székek alatt színes papírok, boríték, tollak. A részvételi műfajoktól vonakodó nézőnek máris összeszorul a gyomra, és egyre erősödik bennünk a gyanú, hogy fontos szerepet szánnak majd nekünk is. De nem kell félni, senkit nem fognak akarata ellenére bevonni, zavarba hozni. A pomponlányjelmezben elénk perdülő előadó jól reagál a spontán kialakuló nézői reakciókra, de azért főleg kötött interakciókkal dolgozik, tehát nem próbálja meg radikálisan kizökkenteni a nézőt a passzivitásából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”