Kiállítás

Kiterjesztett küzdelem

Hongkong – A zavargások története

  • Erdei Krisztina
  • 2022. július 27.

Kritika

Korábban a brit korona fennhatósága alá tartozó, majd a 20. század végén kínai szuverenitás alá került Hongkongról rendszeresen hallottunk híreket 2019-ben. Bár az ott élők a váltáskor ígéretet kaptak rá, hogy addigi jogaikat továbbra is biztosítják, s a követő két évtized egyáltalán nem volt konfliktusmentes, azért mindig sikerült békés eszközökkel visszaverni a szabadságjogokat érő támadásokat.

Egészen 2019 februárjáig, amikor a különleges igazgatású terület hatóságai lehetővé akarták tenni, hogy a bűnügyek gyanúsítottait kiadhassák Kínának, ahol rendszeresen megsértik az eljárási protokollt – e törvénytervezet váltotta ki a hatalmas, kezdetben békés tiltakozássorozatot. Somogyi Sára, Vincze Márton és Bácsfai Gábor, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem volt hallgatói mindezzel személyesen is szembesültek, amikor 2019 őszén ösztöndíjjal Hongkongba érkeztek a helyi City Universityre.

A kiállítás az ott eltöltött idejükről szól. A kulturális különbségek, egzotikusnak tűnő részletek megtapasztalásán túl az egyetemisták önkéntelenül is részeseivé váltak e hatalmas tüntetéssorozatnak. A modern, decentralizált társadalmi mozgalmak összefogásán alapuló tiltakozások rengeteg embert mozgattak meg, többségében fiatalokat, akiknek a vezető nélküli, dinamikus fellépése sikeresen szólította meg a városban élőket. A kiállítás képei, videóanyagai és a mindezt összefoglaló kiadvány szubjektív merítéssel ugyan, de sok szempontból izgalmasan egészítik ki azokat a vizuális anyagokat, amelyekkel a média felületein találkozhattunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.