Színház

Kit hívnál fel először?

Legközelebbi ember

Kritika

Hajdu Szabolcs remek drámaíró. Alapvetően film- és színházi rendezőként szoktuk őt számon tartani, pedig írói tudása legalább ilyen fontos az alkotásaiban, ahogy ebben a darabjában is, ahol még a tőle megszokottnál is banálisabb helyzeteket ír meg, rendkívül érzékenyen.

Az előadás a Hajdu és társulata, a Látókép Ensemble által közösen megtalált minimalista, kamaraszínházi formát viszi tovább. De hiába ismerjük a formát, az előadásból kibontakozó világ számtalan meglepetést tartogat.

De mi történik egy darabban, amelyben nem történik semmi? Csehovhoz hasonlítani Hajdu Szabolcs drámatrilógiáját (Ernelláék Farkaséknál; Kálmán-nap; Egy százalék indián) evidens párhuzam. Az idő lassan telik, szó szót, mondat mondatot követ, a szereplők látszólag nem beszélgetnek semmiről, illetve sokszor más a szavak jelentése, mint a megszólalások intenciója. Így tudnak egyszerű félmondatok komplett viszonyokat, univerzumokat felépíteni. A Legközelebbi emberben az előadás kezdetén még nem is tudjuk, hogy a Porogi Ádám és a Sodró Eliza játszotta Martin és Elvira milyen viszonyban áll egymással, de egy hétköznapi beszélgetés egy egykor kölcsönadott és vissza nem kapott kétszemélyes sátorról sejteti, milyen kapcsolatban lehet egymással a két szereplő.

A darab különlegessége ugyanakkor az, hogy képes minket folyton bizonytalanságban tartani. A hatásmechanizmus a következő: minden alkalommal, amikor azt hisszük, hogy a hozott előítéleteink alapján megértettünk egy helyzetet – például egy családi veszekedésnél elégedetten megállapítjuk, hogy abban ki a görény és ki a jó fej –, akkor Hajdu csavar egyet, finomabbra hangol kicsit, hogy aztán előkaphassuk máshonnan egy másik prekoncepciónkat, mely szerint a másik szereplőről lesz meg a szintén relevánsnak ható véleményünk. Mindezt persze könnyű kritikusként felfejteni, létrehozni már valószínűleg bonyolultabb, pláne úgy, hogy közben a nézőtéren egyre nagyobb empátiával fordulunk a szereplők esendősége felé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.