Kiállítás

Körbe-körbe

Küldetés teljesítve: Belanciege

Kritika

Mi köti össze a tetőn bujkáló grúz elnököt a szerb turbófolkkal, az IKEA által kisajátított FRAKTA táskát Nyikita Hruscsovval, a divatmémeket a Mr. Bones’ Wild Ride című videójátékkal, Dante Poklát Trumppal, Kanye West Red October márkáját Werner Herzog rendező hagymával elfogyasztott cipőjével?

Egy csaknem ötvenperces, háromcsatornás videó és az ezt megtámogató/értelmező installáció, amelyet 2019-ben Berlinben, a fal leomlásának 30. évfordulóján mutattak be.

Hito Steyerl (1966, Németország), Giorgi Gago Gagoshidze (1983, Grúzia) és Miloš Trakilović (1989, Bosznia-Hercegovina) közös alkotása a volt keleti blokk politikai/kulturális változásaira, az oligarchia-kapitalista kultúra térhódítására, s az ezt elősegítő nyugati, populista kultúra jelenségeire fókuszál, a (Szalai Borbála bevezetőjében háromszor is megemlített) hiperkortárs világ kontextusában. Az alkotók meglátása szerint az identitásukat kereső új államok belső és külső harcai (fegyveres konfliktusok, felkelések és ostromok) felett egy még nagyobb, szinte láthatatlan harc folyik, amelyet a „technológiai nagyvállalatok tűzfalai, felhőalapú számítástechnikai rendszereket és optikai hálózatokat működtető, egyeduralkodó cégek határoznak meg”, a fogyasztói társadalom új, mindent irányító császáraival (az influenszerekkel) és önkéntes, továbbá  ingyen dolgozó (posztoló) követőikkel megtámogatva.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk