Lemez

Kötelékben repülnek

  • - minek -
  • 2023. december 19.

Kritika

Három friss hangzású album a zömmel elektronikus tánczenék világából

Olivia: Sen A krakkói elektronikus producer-előadó egy remek budapesti kiadónál jelentette meg első nagyobb lélegzetű zeneanyagát, de ez csak leírva számít különösnek. Valójában az ilyesmi nagyon is természetes, mint az is, ahogy Olivia (polgári nevén Karolina Oleś) munkái együtt rezonálnak a Dalmata Daniel kiadóhoz tartozó zenekészítők önmagában is gazdag és sokszínű világával.

A Sen sűrűn szőtt anyaga egyszerre mozgósít gyomorba markoló energiákat, de közben hagyja működni a fantáziát. A szofisztikált mintázatok, a rafinált ornamentika és a néha kifejezetten vaskos ritmusalapok hipnotikus összhatása egy pillanatra sem múlik, ahogy egymást követik a korántsem egy kaptafára készült szerzemények. Olivia nyílt kártyákkal játszik, ihlető forrásait egy percre sem rejti véka alá: egy kis EBM-hatás, némi elektro, csapott evőkanálnyi indusztriál, fűszerezésként finom techno – a hozzávalókat jó ízléssel, elegánsan adagolja, néha még absztrakt funkylüktetést is kiérezni a gépek zajából (Are You Happy). Amikor pedig zordonabb hangképeket pakol elénk (Alone in the Bush), akkor sem kell megijednünk: a szikár, rideg lüktetés és a hidegen is gyönyörű szintimelódiák igazi, csontig hatoló energiával töltenek fel minket. Lassú, sötét, jólesően beteg diszkó ez, ahol dörömbölő basszusok között a stroboszkópok fénye cikázik a törött üvegcserepek között. Olivia a túlvilágian szép hangképeket nem rest némi savfürdőbe áztatni (Fear), amit rögtön a következő darabnál (Elf) egy szinte maghrebi árnyalatú ipari tánczene követ. A Sen nem egyszerűen erős debütálás, rögtön magasra is teszi a lécet, minden értelemben, elsősorban saját maga számára. De persze kiváló szórakozást nyújt mindenkinek, aki hajlandó átadni magát Olivia rejtélyes, sarkosan is megkapó, de leginkább élvezetes zenei világának. (Dalmata Daniel, 2023) 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.