Színház

Legyek a falon

Utazás az éjszakába

Kritika

Rövidke utazással kezdjük mi is. Bár a Stúdió K előterében gyülekezünk, maga az előadás nem ott látható: átkalauzolnak minket egy lakás(színház)ba. Végigsétálni a Ráday utca lassan élettel megtelő teraszai között egészen más most, mint az odaúton.

A lakásba belépve ételszag, evőeszközök csörömpölése fogad: a Tyrone család reggelizik a bérházi lakás konyhájában. Teli szájjal beszélnek, és fel se néznek, amikor elmegyünk mellettük, és helyet foglalunk a nappaliban berendezett piciny nézőtéren. Ez a fajta realisztikus nyerseség, a színházi, illetve valós térrel való játék a későbbiekben már nem olyan intenzív, igaz, mi szinte végig legyek maradunk a falon.

Pedig részletgazdagságban nincs hiány, sőt olyan ez a lakás, hogy simán el tudnám képzelni: az igazi lakók az előadás után visszajönnek, hogy itt térjenek nyugovóra. Mintha valóban laknának abban az oldalsó szobában is, ahova csak bekukkantani tudunk, ahol zsúfolásig van pakolva az íróasztal és nyikorog a szekrény­ajtó. A nappaliban az a típusú kanapé és puff, amelyik már új korában is leharcoltnak tűnik, a dohányzóasztal alatt a Szép Házak néhány példánya (gyanús, hogy az „igazi otthonra” vágyó Mary fizetett rá elő), fél csomag tízes zsepi. A gobelinek, a nipp, a lámpák a kilencvenes éveket idézik, esetleg egy mai Kádár-kocka vagy a nagyi lehasznált bútoraival telezsúfolt nyaraló lakberendezési stílusát (díszlet és jelmez: Devich Botond).

Ezek után ferencvárosi, esetleg vidéki kisreált várnék, az ezredforduló környékére átültetett (magyar) családi drámát. Ám Fehér Balázs Benő rendező és a Vas István fordítását átdolgozó Laboda Kornél nem ezt a megoldást választotta, nem csontozta ki a több mint nyolcvanéves O’Neill-darabot, amely egy morfinista anya (Mary), egy smucig, ünnepelt hakniszínész apa (Tyrone), egy semmirekellő (James) és egy tüdőbajban szenvedő fiú (Edmund) családi poklába pillant bele. Ja, a férfiak kábé mind alkoholisták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.