Tévésorozat

Madarak és angyalok

Sugar

  • - turcsányi -
  • 2024. május 22.

Kritika

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

Pilóták, stewardessek, navigátorok, az ég minden rendű és rangú madara, bárányfelhők pályáztak jogosan a helyükre, alig győzött néző és alkotó válogatni. S persze simán L. A. angyalai közé sorolható Raymond Chandler vagy James Ellroy is, illetve a kíséretükben röpködő Philip Marlowe vagy Dudley Smith. S minden valahai híres filmrendezője és -csillaga Hollywoodnak… S ez már csak így marad örökké. Ha tehát valaki a 21. század jelen szakaszában kíván összehordani valamit a napfényes metropoliszról, mindezzel számolnia kell – régi dicsőségén merengő díva, dohányzó magándetektív, nyitott tetejű sportkocsi és angyalnak kinevezhető alakzat nélkül nem megy semmire.

Mark Protosevich (akkor láttuk utoljára, amikor átírta Spike Lee-nek az Oldboyt) pedig megadja a császárnak, ami a császáré: napjaink Los Angelesében járunk, egy babakék (majdnem olyan jó név, mint az obszidián-fekete vagy a kalahári-arany) Chevrolet Corvette anyósülésén, s nézzük, ahogy a kemény magándetektívet adó Colin Farrell zord, ám merengő pofával közlekedik ide-oda a megbízója, a gyanúsítottai és egyéb üzletfelei viszonylatában. Protosevich nem csak megadja, de nem is bíz semmit a véletlenre: a csilivili műremek Mike Hammert idézi (ugyancsak híres magándetektív). Az őt megformáló Ralph Meeker furikázott ilyennel az 1955-ös Csókolj halálosan című noirban. Van az amerikai filmeknek egy alosztályuk, amelyikben gépkocsimárkák, -típusok és -évjáratok forgatják előre a dramaturgia kerekét, a folyosón rögtön balra az első ajtó mögött találjuk ezeket, a második ajtóban pedig a lőtt sebek kezelésére szakosodott osztály van – Protosevich mindkettőben otthonos, bonbont visz a gépíró kisasszonyoknak, együtt golfozik az osztályvezetőkkel. A történelmi filmet ezekből az irodákból nézve nemcsak a lovak és pick-upok különböztetik meg a napjainkban játszódótól, de az is, hogy valaha még tölténnyel kezelték magukat az öngyógyító páciensek; fogta, a fogával lekapta a végit, a puskaport rászórta a sebre, majd meggyújtotta, a szeme ekkor egy kicsit összeszűkült, de hamarosan felállt, s lelőtte az összes indiánt. Ma, amikor a hős épp whiskyt locsol a sebre, az el-elbólintó szomszédod a zsöllyében simán megkérdezi tőled, hogy a pillanatragasztó volt már?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.