Rádió

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György-interjú a Klubrádióban

Kritika

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Váradi Júlia sem köti a hallgatók orrára, hogyan jutott el Kurtághoz, mivel vette rá a beszélgetésre, miért most, egyszerűen csak bejelenti május elsején délben, hogy akkor most ez következik. Alighanem a rádió műsorszerkesztői is zavarba jöttek az anyagtól: az archívumban nem a Dobszerda anyagai közé, hanem egy külön ablakba került a beszélgetés.

Nem életműinterjúról beszélünk, szűk egy órában lehetetlen lenne. Ehelyett – bár ez sincs kimondva, de a kérdések és a válaszok is erre utalnak – amolyan közérzeti beszélgetés ez. „Mi az, amiről a legszívesebben beszél?” – indítja a dialógust Váradi. A válasz: „Én a legszívesebben hallgatok.” Azt hihetnénk, hogy innen nagyon nehéz lesz kikecmeregni, de mégsem így történik. Gördülékeny a párbeszéd, és csapongani is csak épp annyira csapong, hogy életszerű legyen, de ne váljon követhetetlenné. Az operaszerzés áll az eszmecsere fókuszában, de azért beúsznak mellé másfelé mutató epizódok is: életút, család, nyugat-európai magány a szocialista magyar valóság idején, vándorlás, hibák és inspirációk. A beszélgetés egyik – nem az egyetlen – megható része például Ligeti György alakjának a felidézésében ölt testet. Azt mondja Kurtág: „Én valahol mindig a Ligeti árnyékában voltam, ő protezsált mindenhová.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.