Rádió

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György-interjú a Klubrádióban

Kritika

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Váradi Júlia sem köti a hallgatók orrára, hogyan jutott el Kurtághoz, mivel vette rá a beszélgetésre, miért most, egyszerűen csak bejelenti május elsején délben, hogy akkor most ez következik. Alighanem a rádió műsorszerkesztői is zavarba jöttek az anyagtól: az archívumban nem a Dobszerda anyagai közé, hanem egy külön ablakba került a beszélgetés.

Nem életműinterjúról beszélünk, szűk egy órában lehetetlen lenne. Ehelyett – bár ez sincs kimondva, de a kérdések és a válaszok is erre utalnak – amolyan közérzeti beszélgetés ez. „Mi az, amiről a legszívesebben beszél?” – indítja a dialógust Váradi. A válasz: „Én a legszívesebben hallgatok.” Azt hihetnénk, hogy innen nagyon nehéz lesz kikecmeregni, de mégsem így történik. Gördülékeny a párbeszéd, és csapongani is csak épp annyira csapong, hogy életszerű legyen, de ne váljon követhetetlenné. Az operaszerzés áll az eszmecsere fókuszában, de azért beúsznak mellé másfelé mutató epizódok is: életút, család, nyugat-európai magány a szocialista magyar valóság idején, vándorlás, hibák és inspirációk. A beszélgetés egyik – nem az egyetlen – megható része például Ligeti György alakjának a felidézésében ölt testet. Azt mondja Kurtág: „Én valahol mindig a Ligeti árnyékában voltam, ő protezsált mindenhová.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.